Min Fiskblandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Johnsson

    Min Fiskblandning

    Hej!
    Har köpt och startat upp ett 300l akvarium nu, med följande fisk:

    3+3 Johanni
    2+4 Hongi
    2+2 Flavus
    2+2 Aurora

    ÄR alltså uppe i 20 fisk, men det ska bli mer, någon som har några förslag på fisk som kan passa för att få så varierade fiskar som möjligt?
  • Rickard81
    Användare
    • januari 2004
    • 91

    #2
    Jag skulle köpa fler av dom du redan har.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Jag med, 2hanar har aldrig funkat för mig...

      Kommentar

      • Martin Johnsson

        #4
        Hade tänkt å typ ha två 2+4 av 5-6 arter, men blev "fel" med en johanni verkar detsom(inte helt 100). Och med flavus/aurora har jag inte hittat nått ställe där dom ville sälja fler honor än hanar.... Vilket suger!!

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          Ville stället inte sälja fler honor än hanar? Du borde absolut inte ha köpt några fiskar där!
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Det är vanligt att handlare inte vill sälja extra honor. När de köper in får de ungefär lika mycket honor som hanar. Många vill ha extra honor, men ingen vill ha extra hanar. Jag förstår både handlarnas situation och köparnas frustration.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #7
              Precis..man kan inte begära att handlarna ska stå med x-antal hanar i sina kar bara för att några få varit framme och köpt upp alla honor. Då får dom garanterat snabbt slå igen, nä hitta någon lokal odlare på orten (eller i närheten) så kanske du kan få köpa några extra honor till var grupp istället. Eller gör som.. (kommer inte ihåg vem det var men såg det på en tråd härinne) gjorde, köp några par till och skit i och ta emot hanarna.

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                citatrecis..man kan inte begära att handlarna ska stå med x-antal hanar i sina kar bara för att några få varit framme och köpt upp alla honor. Då får dom garanterat snabbt slå igen
                Hos malawi AB i örebro får man köpa hur många honor man vill till varje hane..Och vad jag vet så har dom hållt igång i några år
                Så jag håller med Nyllet jag skulle aldrig köpa av nån som bara säljer en hona till varje hane..

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  NE. JAg tycker att det hör ihop med god affärsetikett
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                    NE. JAg tycker att det hör ihop med god affärsetikett
                    Det beror helt på om det står styck pris eller par pris endast, står det st pris bör du få köpa singel djur men står det bara par pris så har dom förmodligen själva köpt in dom så... inte så svårt o förstå kanske =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #11
                      Och sen bor inte alla så att dom kan komma till Malawi AB i en handvändning heller. Det är ju tur för vissa att dom har bra handlare på orten medans andra får ta vad som står till buds och vill inte handlaren sälja fler honor än hanar har man inte så stort val, antingen köper man eller låter bli.

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        Nej, där håller jag med dej deelay. Men Belgarath, Aquarium malawi skickar fisk via bussgods.
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 584

                          #13
                          Må så vara, men jag tittar helst ut min fisk själv och lämnar gärna inte över "ansvaret" på andra.

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            1+1 är vanligt när det gäller försäljning av mbunas, och fungerar oftast bäst i akvarium. Dock inte som 1+1 utans om 3+3 eller 4+4, då får man flera hannar som håller revir mot varandra istället för två hannar, då slås oftast den imdre hannen ihjäl och sen går hannen på honorna. Nä, ska du ha mbunas så satsa på 3 eller 4 par av varje art. Då blir både handlaren och du glad.

                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...