Gul, halvaggro Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Gul, halvaggro Mbuna

    Har äntligen blivit av med mina sköldpaddor, så nu blev det Malawi i mitt 310 L.
    Har nu stoppat i 5 st Acei (varianten med mörka och vita fenor), 10 st Hongi och 5 st som jag inte riktigt kan plascera ( dom e helgula med röda ögon).
    Problemet är att Acei och Hongi e lite väl aggro för dom gula, så dom gula bör nog bytas ut mot nåt lite robustare.
    Nån som har nåt förslag?? Helst ska dom vara gula...
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    melanochromis johannii är en fin malawi med svartblåa hannar och helgula honor. Snyggare får man leta efter!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Men e inte dom helgalna, eller e de bara jag som haft oflyt innan??

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        du ville ju ha nått robustare och johanni är det men galen är den verkligen inte-det går så mycket dåliga rykten om olika melanochromisar vilket är trist
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • malawi´n
          Användare
          • juli 2004
          • 78

          #5
          angående melanochromis så var jag tvungen att byta ut mina eftersom det aldrig slutade bråkas. nu har jag bara rödzebra och har inte haft ett enda fenbit på ett halvår...

          annars är dem ju snygga och allt sådant, men...
          Mvh Malawi´n

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            allt beror på antalet fiskar, köper du 1+4 johannii är det inga problem. Köper du 3+4 är det heller inga problem. köper du däremot 2+2 så slår hannen ihjäl den andre och jagar ihjäl honorna och börjar sen att avvverka resten. Trixet med melanochromis är att skaffa lite fler hannar, minst tre. kör man dem i par, dvs kanske 3 eller 4 par så är det utmärkt. De är då bara sura på varandra. Jag har 4+6 Melanochromis interruptus (nästan samma som johannii) i ett 310 med 5 afra och ett par aulonocara och de är hur snälla som helst.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Erik Wikström
              Användare
              • mars 2003
              • 127

              #7
              Prova denna art...hanen är gul och honorna och även ynglen är blårandiga mkt fin men kan även vara räjält aggresiv(hanen)http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=513
              Mvh Erik

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8
                Oki, så det borde kunna funka med 1 hane o 3-4 honor av nån melanochromis??

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 349

                  #9
                  Jag fick denna kommentar i zooaffären när jag ville köpa Melanochromis auratus:"Nu har Du köpt den jävligaste fisken som finns".Nåväl,jag köpte 1 hane och 6 honor,efter 10dgr,inga som helst problem tillsammans med Metriaclima estherae,Cyrtocara moorii och Auolonocara sp. "lwanda".

                  I mitt kar är Metriaclima estheraehannen kung,utan att för det vara på dom övriga jämt och ständigt,snarare väldigt sällan faktiskt.

                  Melanochromis auratus tycker jag är lite annorlunda och snygg firre.
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  • _erik_
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 242

                    #10
                    Enligt min erfarenhet så är "ryktena" om johannin iaf sanna. Jag hade en stor och otroligt grinig hanne som jagade allt och alla hela tiden..... Fast jag hade aldrig några aggressions problem med mina auratus.

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Aratus är coola men släng i en hane till får du se. Det kan smälla rejält vill jag lova
                      När jag hade VF Aratus hade jag turen att klara av bedriften att ha 2 hanar i ett 150 liters utan kymmer. De hade var sitt stenröse och 8 honor att samsas om. Så det var väl därför det gick.

                      Mvh

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 349

                        #12
                        Efter lite sökande här på forumet så kom jag fram till att en hane får räcka.Så varför chansa?Sitter hellre och njuter av firrarna än oroar mig.
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        Arbetssätt...