Pseudotropheus flavus yellow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Pseudotropheus flavus yellow

    Idag tog jag en cykeltur till Gävles båda akvariebutiker. Till min glädje fanns det rejält med malawiciklider att beskåda bl.a. så saluförde båda affärerna Pseudotropheus flavus med tillägget yellow.
    Finns det fler underarter eller varför detta tillägg, som jag ej sett tidigare?
    Kanske någon har ett bra länktips, som hjälper mig i min undran.
    Min zoon
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det skulle förvåna mig, det är säkert bara ett trix för att sälja. Alla flavus är ju "yellow"
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

      Det skulle förvåna mig, det är säkert bara ett trix för att sälja. Alla flavus är ju "yellow"
      Jag skulle nog inte vilja kalla okunskap för ett trix =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Från början är det väl ett trix. De har väl köpt in den som det antar jag. Sen att butikerna inte fattar bättre är ju en annan sak.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Bydlo
          Användare
          • februari 2005
          • 19

          #5
          HazelCr, en fråga; hur mkt tog de för flavusarna? vad heter butikerna? någon särskild av dem som du rekommenderar? ska ev. upp till det isande norr inom kort så då skulle man ju kunna svänga förbi en eller ett par affärer.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Jag är inte helt säker på priset men ca 70-90 kronor. De flesta vanliga Malawis ligger inom den prisnivån i Gävle.
            Jag föredrar Söders zoo, men Djurmagasinet har en duktig Malawiman också. Han var dock inte i butiken, då jag var där. Båda butikerna har kunnig personal iaf vad jag kan bedömma, så trix....inte vet ja de.
            Min zoon

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Alla butiker (i princip) gör fel med namnen, så det är väl inte hela världen antar jag. Hur många butiker skriver tex. Sciaenochromis fryeri? Inte så många iallafall... Fattar dock inte varför de inte skulle vilja skriva ut de rätta namnen.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Jag fick svar från en av butikerna:

                "Hejsan Du har rätt om det. yellow är nog bara en upplysning
                om hur vuxna utfärgade djur ser ut."

                (Mina flavusar är allt mer gröna än gula. Jag skaffade mina just för att det är få Malawis som är gröna.)
                Min zoon

                Kommentar

                • dempa
                  Användare
                  • april 2005
                  • 35

                  #9
                  HazelCR
                  Trevligt med ännu en Gävlebo här på forumet!
                  Jag å tjejen gör hyfsat regelbundna besök på Söders Zoo och på Djurmagasinet. Har Söders också fått in flavusar alltså? Kanske värt att kolla upp.
                  De som är på Djurmagasinet var det jag som tjatade på Kjelle (den duktige malawikunnaren du nämnde) att ta hem!

                  Men jag var inte så nöjda med dom när de kom, de var alldeles för små och ljusa. Så jag passade på att köpa 7 flavusar i Norrköping på Akvarievalvet när jag hade vägarna förbi där.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Om det är odlade varianter, vilket vi nog får förutsätta, så kan det vara så att namnet kommer sig av att de eventuellt kan vara urvalsodlade och därför kanske är extra gula i jämförelse med ursprungsfärgen. Ser kanske lite löjligt ut att skriva "flavus extra yellow" så därför används "yellow" för att understryka det gula hos arten. Det är min teori, men det är klart...det kan ju också vara en variant som plockats ifrån sjön som är något gulare än en "standard"-flavus. Som vanligt så är detta med namn och härkomst en enda röra och det irriterar mig bedrövligt mycket.

                    Någon gång borde exportörer/importörer/grossister/butiksinnehavare ta sig i kragen och använda artnamn som stämmer och som inte till hälften är uppdiktat. Det slår bara tillbaka på hobbyn och branschen med denna djungel av olika namn...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...