Lab fuelleborni och Lab trewavasae i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Lab fuelleborni och Lab trewavasae i samma kar?

    Jag köpte 2+2 VF L trewavasae "Nkhata bay" i höstas. Tyvärr har bara en hane överlevt. Eftersom jag gärna vill ha Labeotropheus i burken har jag nu spanat in mig på 1+2 L Fuelleborni "Katale". Vad händer om jag släpper i dom med trewavasae hanen? Konkurens eller är dom för olika? Risk för korsning?

  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    risken för korsning är nog ganska stor tror jag men ja har haft m.auratus m.johanni och m.paralellus tillsammans utan att de korsade sej så bara för att liknar varann behöver inte alltid innebära korsningrisk.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av specmats

      risken för korsning är nog ganska stor tror jag
      Tror du att den lilla trewavasae hannen skulle ha någon möjlighet att komma åt fuelliborni honorna?


      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Utan att tveka .. japp
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ja, det är nog en av de sämre blandningarna man kan göra.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

            Utan att tveka .. japp
            citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

            Ja, det är nog en av de sämre blandningarna man kan göra.
            Ni verkar ju väldigt säkra på er sak. Varför är det så att det är sämre än någonting annat?


            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              För det är i princip samma fisk. De skulle korsa sig utan att tveka. Svårare än så är det inte. Det finns måååånga fiskar att välja bland, jag tror säkert du kan hitta nån annan kul att blanda i?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Vet folk som haft vuxna Mbenji-Fuellerborni med Katale-fuellerborni uta n korsning,åtminstonde för en tid. Fuellerborni fr Katale är smalare än de övriga Fuell. så iomd är det större risk för korsingar med dessa ihop med Trewavasae,iom att Labeotropheus går på siluetten vid lekuppvaktningen.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av ozric

                  Fuellerborni fr Katale är smalare än de övriga Fuell. så iomd är det större risk för korsingar med dessa ihop med Trewavasae,iom att Labeotropheus går på siluetten vid lekuppvaktningen.
                  Det är ju ganska stor skillnad på dom fuelleborni "Katale" jag sett och den trewavasae "Nkhata bay" som jag har. "Nkhata bay" är vad jag vet den minsta trewavasae varianten, fuellibornin är betydligt grövre.

                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  För det är i princip samma fisk. De skulle korsa sig utan att tveka. Svårare än så är det inte. Det finns måååånga fiskar att välja bland, jag tror säkert du kan hitta nån annan kul att blanda i?
                  Jag gillar verkligen Labeotropheus och det är lite trist att bara ha en. Jag tycker att det är vackra och charmiga fiskar. Dessutom har dom ett roligare beteende i akvariet än många andra Malawi som mest står vid ytan och tigger mat när man visar sig medan Labbarna far omkring och betar alger från stenarna. Har du några tips på andra Malawis/Mbuna med annorlunda och spännande beteende?

                  Jag lutar nog åt att testa. Får väl ta bort singelhannen om det inte verkar fungera.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Släng ien stor M.Zebra fr Katale!!
                    (tyvärr tynade min katale-Fuellerborni bort (typ) pga att zebran inte tolererade att andra hävdande (stora) hannar fanns i 540:an)
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Hej

                      Om dina fuellbornihonor vill "sperm shoppa" sa har de bara en annan hane att ga till - trewavasen. Han lar ju inte ha nagot mot det, sarskilt nar han inte har honor sjalv. Maste fuellbornin ga i samma kar? Gar det inte fa tag pa fler t? Maste du spara yngel? Det spelar ju ingen som helst roll om det blir korsningar om man inte sparar yngel.

                      Det dar med silluett och lekuppvaktning vill jag veta mer om. Var kan man lasa om det?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Eh,ska försöka hitta!! blir lite osäker här nu.Kan va nåt man bara har "hört"... vänta lite...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Den enda lösningen som jag ser det verkar vara att skaffa sig ytterligare ett kar
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • jullen
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 628

                            #14
                            Jag är nästan säker på att de kommer korsa sig tyvärr.Båda två är några av mina favoritmalawis.

                            som zaphi säger:köp ett kar till

                            mvh ville
                            mvh ville.

                            375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              du har rätt i att "Nkhata bay" är bland de mindre inom trewavasae, Är det svårt att få tag på denna variant?, ifall du vill ha en mbuna med annorlunda beteende så kan jag varmt rekommendera Melanochromis Paralellus som är riktigt kul i akvariet, det sägs att den är en putsare i sjön och den har tillfälliga "putsarstationer" som cikliderna söker upp för att bli "avlusade", mest sk.haplisar, paralellus är ganska moderat i tempramentet och mycket snygg när den färgar ut.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...