Resa bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirderf
    Användare
    • december 2004
    • 21

    Resa bort

    Hej.
    jag ska till finland nästa vecka
    fiskarna kommer vara utan mat tisdag-torsdag.
    dom vuxna klarar sej säkert men jag har yngel som är ca veckor.
    hur tror ni det går för dom?

    MVH fredrik
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    det kommer gå hur bra som helst.

    Kommentar

    • Kirderf
      Användare
      • december 2004
      • 21

      #3
      ok. gött att höra

      Kommentar

      • shcolsson
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 256

        #4
        Det finns ju weekend foder du kan lägga i yngelkaren men 3-dagars svält bör inte vara någon större fara för dina yngel.
        Experience is something you get right after you need it.

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Skulle absolut inte använda weekend foder.
          Hur många veckor var ynglen? Vilken art snackar vi om?

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 256

            #6
            Varför inte Leopoldi? Jag har fått det rekommenderat och det har funnits på marknaden i säkert 25 år och därmed använts länge? Jag har inte sett några nackdelar med det. (Jag har iofs bara användt det några ggr).
            Intressant att veta varför du absolut inte skulle använda det.

            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av shcolsson

              Varför inte Leopoldi?
              Vattnet blir dåligt och fisken dör.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Det är ju bättre för dina yngels tillväxt om någon kan mata dom, men som tidigare sagts, så kommer de klara sig. Såvida inte övriga fiskar blir lite extra sugna på lunch och gör käkar upp dina yngel.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • shcolsson
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 256

                  #9
                  Leopoldi, är det din erfarenhet!
                  Med all respekt, dosera enligt föreskrifterna så är det inga problem. Jag använde det senast i veckan till mina yngel då jag var bortrest.Inga yngel dog och vattnet är det inget fel på!

                  3-dagar utan mat brukar iofs inte vara några problem om inte ynglen är för små. Men mat varje dag är bättre.
                  Experience is something you get right after you need it.

                  Kommentar

                  • mpimbwe
                    Användare
                    • december 2004
                    • 170

                    #10
                    Håller med ovanstående... kör alltid veckofoder när jag är borta mer än 3 dagar i rad. Sist var jag på Kreta i 2 veckor och hade bara en person som la i nytt veckofoder när det andra var slut... detta skedde i alla mina 40 burkar. Inte en firre dog och vattnet var kristallklart när jag väl kom tillbaka. Var inte ens tvungen att byta vatten i alla kar dagen därpå vilket jag befarade. Kort sagt, karen såg "nybytta" ut så nått fel måste du nog göra om de blir grummligt och all fisk dör.
                    /Andreas (Karlstad)

                    Under uppbyggnad:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag anvander aldrig weekendfoder da jag ser det som rent lurendrejeri pga:

                      1. Hur mycket mat finns det i en "tablett"? Knappast nagon alls
                      2. "Sunt fornuft" sager att mat inpackad i en kalkslambit som langsamt loser upp sig knappast ar bra mat (ar inte sjalva iden latt bisarr?). Nar maten blir funktig forsta gangen tar det lang tid innan firrarna kommer at det. Rutten mat ar inte nyttigt
                      3. Rutten mat forsamrar vattenkvaliten
                      4. Jag har aldrig hort nagon duktig akvarist som jag litar pa rekomendera det

                      Orsaken till att det funnits i 25 ar ar att folk koper det (men visst maste det ha funnits langre an 25 ar?)
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • shcolsson
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 256

                        #12
                        Ola,
                        Jag använder ENBART då det inte finns några andra alternativ. Har aldrig sett några bieffekter av det.
                        Skulle inte tro att ett företag som Tetra hade vågat bluffa så mycket att det enbart är skit som de säljer. Om det nu har funnits i tjugo år eller mer än så, så har det säkert blivit hårdgranskat mer än en gång skulle jag tro. Det är väl trots allt bättre att yngel får sämre mat en vecka än ingen alls. (När jag är bortrest käkar jag mest Hamburgare och pizza och dricker olika sorters maltdrycker. Tror inte att fiskarnas Weekend foder är sämre som en jämförelse
                        Experience is something you get right after you need it.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det finns mycket meningslost skrap i varlden som funnits lange och som tillverkas av stora foretag. Kranvatten pa flaska t ex.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            Jag brukar utnyttja min granne under längre resor, men är det bara en helg eller tre-fyra dagar brukar det inte vara några problem. Jag har sån't där weekendfodwer hemma men det är nog för gammalt.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • fiend
                              Användare
                              • september 2003
                              • 272

                              #15
                              Jag ser att det finns ett alternativ, köp en foderautomat och låt den stå och pyttsa i foder om man nu ska ha matning alla dagar

                              Mitt sunda förnuft/instinkt säger mig att det är en mycket bättre lösning.

                              Mvh Fredrik

                              edit: Men självklart är den bästa lösningen om man kan ha en kunnig bekant som kan hjälpa en med matningen då man är borta. Alternativet är att ge bra instruktioner till en som är mindre kunnig och be honom/henne mata.
                              http://www.fiend.nu - min egen sida
                              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                              Kommentar

                              Arbetssätt...