tropheops chilumba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    tropheops chilumba

    Har tänkt utöka samlingen i akvariet från bara Röd Zebra och golden till Trewavasae och Tropheops....läste precis en intressant artikel i utmärkta ciklidbladet om Tropheops Chilumba .Är det en fisk i kombination med de andra....351 liters hörnakvarium är bostaden. Vad sägs.

    Golden 2+3 F1
    R Zebra 2+ 4 VF
    L Trew 1 + 3 VF

  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    jag har 1+3, de är rätt så aggressiva mot varanmdra och lite väl dominanta, mina rödzebror har inte lekt sen jag släppte ner dem. Dock kan det ju ha andra orsaker som jag inte vet något om.

    De är väldigt vackra, särskilt honorna. Hannen har en vackert röd som i ryggfenan och rött på andra ställen på kroppen. Honorna är gul-orangea. Hannen håller stenkoll på sina honor, oftast så står de uppradade på var sin sida om mitt 540 och hannen är i mitten och jagar rundor med mina rödzebra.

    Så i ett 351L hörnakvarium är jag inte säker på att det är en så bra medinnevånare.

    Andra kanske har en annan uppfattning?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      De är ju helt klart en av de mest aggressiva mbunas man kan ha. Om de passar in eller inte är dock svårt att säga.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag har haft de där rackarna under ett par års tid och tycker nog att de är mycket aggressiva mot varandra (hanarna alltså) men är inte speciellt elaka mot andra arter. Däremot fungerar det dåligt att ha för få hanar, så antingen en hane eller 8-10 stycken.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag har köpt en grupp på 30 ungefär. De är inte så stora än men det skall bli kul o följa dem in i tonåren

          Om inte annat så slutar det väl med att en hane är kvar, som med mina auratus... Där kan man snacka krigszon. 15 ungdjur slutade med 1+7
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • ake
            Användare
            • december 2002
            • 99

            #6
            så de e stormtrupperna som jag spanar efter....det där med leken som uteblivit för röd zebrorona...det låter ju inte så kul...jag har ju VF ob hane och honor...vill ju inte att deras leklust ska avta....men med en stålhjälmad Chilumba...??

            Kommentar

            Arbetssätt...