Hemichromis lifalili

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeW
    Användare
    • december 2004
    • 113

    Hemichromis lifalili

    Tänkte skriva lite om denna fantastiskt underhållande ciklid. Kanske finns det fler som har hittat denna och kan dela med sig av sina erfarenheter.

    Skaffade mina två Rödjuvelciklider i tron om att de skulle vara SA-ciklider. (Försäljaren övertygade mig att det var så och utseendet styrker ju faktiskt påståendet...) Till en början var de två ganska så oanseliga i karet och funderade faktiskt på att ta bort dem igen då jag såg att de faktiskt var västafrikaner. Men jag hade turen att lyckas plocka ett par (rätt två av tre i affären)och sedan de parade ut så har de haft en framträdande roll i akvariet. De har fått två kullar yngel (ca 300st/kull) på ca 4 veckor och nu verkar det vara dax igen, endast tre veckor sedan den sista kullen. Parets lekdräkter är helt fantaskiskt vackra, då honan blir lysande röd med prickar i blått. Hanen som är någon centimeter större får en lekdräkt vilken går mer åt orange/röd-hållet. Deras beteende före under och efter lek är verkligen fascinerande. Före det att honan lagt äggen så simmar de båda runt i karet och letar olika platser till att senare husera yngeln. Där gräver de sedan gropar (vilket de turas om att göra, så att ingen av dem tar ut sig...). Då groparna är klara lägger honan äggen i en grop inne i någon grotta och hanen skyddar intensivt hemmet under tiden. Ingen, och jag menar ingen får komma i närheten utan att få sig en rejäl smäll. Då yngeln är frisimmande lämnar honan grottan och de båda turas om att vakta barnen. Då de känner för det flyttar de yngeln till de i förväg grävda groparna. Inte ett helt enkelt jobb att flytta 300 yngel. Det är fantastiskt att se hur samspelta de båda är och hur deras fulla uppmärksamhet ständigt är på yngeln, även då det är tid för mat.

    Nu har jag ca 10st yngel som överlevt från den första kullen och ca 15st från den andra. Alla yngeln går i ett yngelkar på 40liter. Men som sagt har de nu börjat att leka igen och det dröjer nog inte länge till det blir fler invånare i yngelkaret.

    Rödjuvelcikliderna går bl.a tillsammas med ett Guldsömspar, ett Brasiliansk jordätarpar och två albino-oskars. Dessa i övrigt ganska tuffa cilider har inte en chans då rödjuvelhanen är i farten. Det är han som bestämmer i karet och kan ibland till och med gå in och bryta upp slagsmål då han anser att det blivit för mycket. Som sagt en helt fantastisk och personlig ciklid vilken är värd att omnämna i skuggan av alla malawi trådar här.

    Bilder finns i min zoon.

    Mvh MickeW
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • Matsh
    Användare
    • september 2002
    • 63

    #2
    Håller med Micke till 100%, absolut en av de vackraste fiskar man kan ha i ett sötvattensakvarium.
    Vad jag inte känner igen är att dom är dominanta. Mitt par (som jag för övrigt ropade in på en auktion för 20 spänn) är mycket timida nästan mesiga. När dom har rom så är det förstås lite annan ton på skällan, då håller dom rent runt sitt hörn.
    Jag har dom tillsammans med 3 st H Cristatus hanar och dom hunsar tom Lifali(= Guttatus enligt många)lite grann när de inte är föräldrar förstås.
    Annars går dom mycket bra tillsammans, har även ett gäng småtetror och ett par P Nigeria Red i burken utan de minsta bråk.

    Hemichromisar verkar ha ett oförkänt rykte att vara stökiga, men i allafall dessa 2 nämda arter kan man ha i vilket sällskapsakvarium som helst (varje fall mina ex). Ganska små vuxna max 10 cm, äter allt, lekvilliga och som sagt var otroligt vackra fiskar.
    Fler ska pröva Hemichromisar akvariets röda juveler tycker jag.
    //Mats

    Kommentar

    Arbetssätt...