Malawi (artsammansättning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozmo
    Användare
    • maj 2005
    • 5

    Malawi (artsammansättning)

    Hej!

    Nu är det nya 720-literskaret igång och det börjar bli dags att skaffa fiskar till det. Har planerat dessa arter:

    6-8 Copadichromis borleyi "Kadango Red Fin"
    4-6 Metriaclima Zebra "Nakantenga" (Red Top)
    6-7 Labidochromis caeruleus (Golden)
    4-6 Aulonocara (ej bestämt art än - kanske kejsare)
    5-6 Cyrtocara moorii, Blå delfinciklid

    Eventuellt ytterligare en eller två av dessa arter:
    Labeotropheus fuelleborni/Labeotropheus trewavasae
    Nimbochromis venustus
    Protomelas sp. "steveni taiwan", Taiwan Reef
    Pseudotropheus sp. "acei" alt. Pseudotropheus socolofi

    Så frågan är om det finns några erfarenheter som talar mot denna sammansättning? Är lite orolig för att venustus inte riktigt passar in men den är lite av en favorit som vore kul att ha med...

    /Micke
  • jallen
    Användare
    • april 2005
    • 15

    #2
    Hej
    Jag är ingen expert men har samma problem som dig, se tråden http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11820, ska alltså inreda nytt akvarium. Det råd jag fått är att ha få arter men med fler individer per art. Fast det kan förstås ha att göra med vilka arter man tänkt sig. Ska följa tråden för att jag också kanske får lite tips inför mina fiskköp.

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Man har nog färre arter med flera individer för att det blir snyggare, inte för att det är så i sjön - i sjön lever arterna huller om buller....

      D v s att blanda hel vilt är inte mer fel än att ha färre arter..

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #4
        Hej Ozmo.

        Tycker ditt fiskval ser ok ut, men en tanke här...om du tänker lägga till "Acei'n" så kom ihåg att den är en stimfisk så köp en "rejäl" grupp i så fall. Annars hade jag utan tvekan stoppat i lite Trewisar (favis här ).
        Men även Steweni'n är ju en rasande grann firre..har 4 st ungdjur i min ena burk som jag bara går och väntar på att dom ska växa till sig och färga ut.

        Lycka till med baljan.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2004
          • 531

          #5
          Hej!
          Att ha ett malawiakvarium är ungefär som att åka bil en rengnig dag,precis som vindrutetorkarna så simmar malawi fram och tillbaka,var det någon som sade.Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            annmari, du har visst inte gjort något ordentligt av ditt malawiakvarium eller?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2004
              • 531

              #7
              Hej!
              Nej,vet du vad jag har inte lyckats med mina malawi,jag är helt inne på Sydamerika,jag hade ett malawi på 430 lit,men dom enda som lekte var Cyrtocara Moori.Mvh Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Jomen det var väl roligt att få lek på dina c.moorii! Dock beror allt på vilka fiskar man har, hur många och hur stora/små dom är.

                Att ha ett snyggt malawiakvarium är en balansgång mellan att ha aggressivt försvarade revír och eventuella mobb-offer till att ha en soppa av fiskar som simmar längs med framrutan. De fiskar jag haft som hållt fina revir och inte simmat fram och tillbaka har varit: 1+2 Protomelas sp. steveni taiwan, 1+5 Sciaenochromis fryeri, 2+2 Aulonocara röd rubin och 6st Golden i ett 540l akvarium. Då vägde reviren av sig perfekt mot varandra, på samma gång som alla höll sina revir mot varndra så vart där inga mobbningar men inte heller en klump fiskar som höll sig vid framrutan.

                Reviren vart uppdelade så att fryeri'n och stevenin höll revir mot varandra, Röd rubinen höll sitt lilla revir mot allt och goldensen bara cruisade rundor i akvariet letandes efter något ätbart. Dock vart jag dum nog och sålde fyrerin, protomelasen dog av nån konstig anledning och goldnsen har jag i ett annat akvarium, allt detta på grund av arten Tropheus.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 531

                  #9
                  Hej!
                  Jonas,till hösten ska jag bygga om mitt diskus altumakvarium jag har vissa ideer på att förbättra det,kanske spootlights,om det inte blir för dyrt,mam är ju inte någon Wallenbergare precis.Men jag har vissa ideer som sagt,få se om det fungerar.Mvh Ann-Mari
                  bryggan

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ozmo

                    Hej!

                    Nu är det nya 720-literskaret igång och det börjar bli dags att skaffa fiskar till det. Har planerat dessa arter:


                    4-6 Metriaclima Zebra "Nakantenga" (Red Top)

                    /Micke
                    Lycka till... maila mig om du hittar några red top zebror från nakatenge =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Ozmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 5

                      #11
                      citat:

                      Lycka till... maila mig om du hittar några red top zebror från nakatenge =)
                      Tack!

                      Är de svåra att få tag på då?
                      Jag är nog iofs ganska flexibel om jag hittar någon annan variant som är snygg.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Jag har försökt att få tag i just denna eftersom det är den snyggaste av RedTop varianterna... hitta en kille i danmark som hade några par VF men han vägra o skicka utan han ville jag skulle hämta dom men det kändes lite långt att åka för 4 fiskar.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Ozmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 5

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av deelay

                          Jag har försökt att få tag i just denna eftersom det är den snyggaste av RedTop varianterna... hitta en kille i danmark som hade några par VF men han vägra o skicka utan han ville jag skulle hämta dom men det kändes lite långt att åka för 4 fiskar.
                          Köpte sex stycken F1r idag, som var importerade från Tyskland. Dock fanns det inte fler i den affären...

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 584

                            #14
                            Var hittade du dom Ozmo ??

                            Kommentar

                            • jan olof
                              Användare
                              • december 2002
                              • 254

                              #15
                              jag har en grupp gående hemma som är f1, jag köpte från ciklidleken i lerum som var vildfångade,det är yngel ifrån dom mvh Jannne
                              malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                              Kommentar

                              Arbetssätt...