Någon röd firre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Någon röd firre?

    Tips på en riktigt röd firre som passar ihop med Rödzebra och Cyrtocara moorii.Håller på att starta upp så det vore bra om Ni tipsar om någon firre som hyfsat lätt att hitta i handeln.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Aulonocara sp. röd rubin är vackra, dock aningen dyra.

    Men varför ha fler röda firrar än rödzebrorna, varför inte satsa på någon zebra-randig Cynotilöpia afra eller pseudotropheus elongatus ?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om du får tag på röda Röd Zebra (vilket inte är så lätt alltid) så tycker jag precis som Jonas att det vore "snyggare" om du valde annan färg på de arter du vill komplettera med.

      Det finns en del att välja på så kolla igenom noga innan du skaffar. Labidochromis hongi (med rött och inte gult på fenorna och huvudet)är ett förslag, Metriaclima Zebra "Maisoni Reef" ett annat och är oerhört vacker...

      Kommentar

      • ebbe_20
        Användare
        • februari 2005
        • 283

        #4
        finns ju en som heter röd ciklid med vacker fisk de med inte så dyr..
        tyvärr inte munruvare men en kompis har den tillsammans med röd zebra hongi osv funkar kanon
        MVh
        Ebbe

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • februari 2004
          • 349

          #5
          Härligt att Ni kommer med förslag.Var lite otydlig,men jag har Rödzebra(hannen läckert blå)och tänker införskaffa Cyrtocara moorii(blåa).Rödzebrahonorna är nog mer orange än röda Tänkte inte på det men rött och orange passar kanske inte ihop?.Kan tänka mig att ha bara ett par av någon firre så det får räcka med Rödzebran som stimfisk,eller ska man stimma på med Golden?
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • Taco
            Användare
            • oktober 2004
            • 64

            #6
            Har du tur kanske du kan hitta någon röd och fin Hinderi att kombinera med. De kan vara väldigt fina. Dock dyra om de är stora och utfärgade.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              L.Trewavasae "mpanga" kan vara riktigt röda-gå in på länken och scrolla ner.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Varför inte skaffa några Copadichromis Borleyi redfin? hanen blir riktigt röd om den får rätt mat och honorna har röda fenor. Rost-Trewavasaen är ju också väldigt fin.

                Mvh/ Joel

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #9
                  men röd rubin är ju vackra som fjärilscikliden säger! honorna är ju ganska färglösa iofs men.. här hos min lokala handlare så tar dom 80styck för dsom det tycker jag inte är så rysligt..!

                  //tom
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • Robbe
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 527

                    #10
                    Tycker att Kejsar Alunocara skulle passa bättre till dina oranga rödzebra och Cyrticora moori,Kejsar Alunocaran är ju både blå och orangeröd

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Midas_tom: Jag köpte mina på ett mycket prisvärt ställe som tidigare låg i åkarp och nu har flyttat till malmö. Grymt vackra röd rubin, där fick jag betala 60kr/st. Det var extrem-billigt, två veckor senare ute i en annan affär tog de 300kr/paret i samma storlek, men sämre kvalitet på fiskarna. Dvs, allting beror på vart man handlar och hur priserna är i butiken.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 349

                        #12
                        Varit på en shoppingrunda idag.Blev följande:http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/aulonocara_hueseri.html(1+1) och Cyrtocara moorii(2+2).Lite besviken på utbudet här i Västerås.Saknar firrar med klara färger.Dom flesta är mörka och murriga och liknar vilken insjöfisk som helst(säger frugan).Beståndet är förutom ovan nämnda också 9 Rödzebra (1+.Hur länge tror Ni rödzebrahannen piskar på Cyrtocara moorii?
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        Arbetssätt...