Fundering kring tuggande Rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigFish
    Användare
    • februari 2005
    • 21

    Fundering kring tuggande Rödzebra

    Hejsan,
    En av mina Rödzebrahonor tuggar sedan 3 dygn tillbaka. Det är ju kul men jag funderar över vem hon lekt med...
    Det finns en Rödzebrahane i akvariet men han är väl så blyg och verkar mest filosofera över sina tillkortakommanden.
    Jag misstänker att hon "lekt" med en betydligt större och ensam Aul. Stuartgranti. De körde ett par vändor ringdans dagarna innan. Efter ett tag deltog iof alla firrarna i akvariet, utom Rödzebrahannen som hölls på avstånd av Aul. Stuartgranti.

    Är en korsning mellan Metriaclima och Aulonocara möjlig överhuvudtaget?
    Om äggen är obefruktade, borde hon inte spottat ut dem nu?

    I akvariet finns bortsett från Rödzebrahonan, blyga hanen och Aul Stuartgranti'n, ytterligare 3st Rödzebrahonor, 4st Melanochromis Cyaneorhabdos, Copadichromis Borleyi 1+2.

    Mvh,
    Jonas

    Vänliga Hälsningar,
    Jonas
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det finns nog ingen "omöjlig" korsning bland malawiciklider, så att Aulunocaran kan vara far är möjligt. Om rödzebrahanen är könsmogen låter det dock inte sannolikt då han borde mota bort en aulonocara utan problem.

    Det positiva om honan går tiden ut är att det lär bli ganska lätt att se om det är korsning eller inte. Om äggen inte är befruktade brukar de äta upp dem efter 2-5 dagar. Är det första leken för honan kan hon mycket väl äta upp dem även om de skulle vara befruktade.
    Tony Englund

    Kommentar

    • BigFish
      Användare
      • februari 2005
      • 21

      #3
      Tack Tony,

      Jag antar att det bara är att vänta och se vad som händer. Om äggen nu är befruktade, lär man väl i det här fallet rätt snart se på ynglen om det är en korsning eller Rödzebra.

      Jag är rätt osäker om Rödzebrahanen är könsmogen, han är ca 6 cm lång och lite vek i humöret. Aulonocaran är betydligt större, ca 12 cm lång och dubbelt så hög och bred jmfrt Rödzebrahanen. Honan som tuggar är 7-8 cm lång.

      //Jonas
      Vänliga Hälsningar,
      Jonas

      Kommentar

      Arbetssätt...