Skötselråd demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpimbwe
    Användare
    • december 2004
    • 170

    Skötselråd demasoni

    Har precis införskaffat en grupp på 20 djur, och man kan ju inte undvika och höra om alla missöden folk råkat ut för med denna firre. Så nu undrar jag helt enkelt hur man ska gå tillväga för att undvika problem. Har ni några bra tips så är jag mer än tacksam om ni skriver några rader...
    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)
  • WaterBoy
    Användare
    • november 2004
    • 39

    #2
    Har själv 13 demasonin av varierande storlek. Hade 5st i början men de har kommit tillökning titt som tätt. Har inte fiskat upp några utan de har överlevt bland de andra malawina. Hemligheten är väl att jag har gott om gömställen. Har en hel del lavasten i akvariet. Dessa erbjuder bra skydd åt ynglena som kan ta sig in i små håligheter i stenarna.
    Tycker mig ofta se akvarier med väldigt lite eller helt utan gömställen trots alla rekommenderar att dessa fiskar(malawin) kräver gömställen i massor! Visst är det fint att ha några stora snygga granitblock men med tanke på dessa fiskars natur kanske dessa stenar inte ger tillräckligt med gömställen.
    Själv har jag planerat att gå över från lava tll sprängsten - både stora och små block så att det bildas massor av gömställen.
    Alttså än en gång: Gömställen i stooora mängder är lösningen
    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag har inte haft några problem med varken aggressioner eller sjukdomar när det gäller Demasoni. Jag matar dem med spirulinaflingor och räkmix, gör vattenbyte en gång i veckan, ibland inte så ofta och fick under en period lekar konstant. Dock fick jag för nån månad sen problem med svävalger och under mörkläggningen matade jag inte så vissa demasoni magrade och någon enstaka dog för mig för att de blev för smala.

      Att dra upp yngel går snabbt tycker jag, de växer bra och man ser direkt om de har bra eller "dåliga" band. Dock tycker jag att det bara är naturligt att några individer inte har band som är perfekta.

      Gömställen hade jag knappt några, två grottor i ett 250 hörnakvarium. Där gick 15 Golden och 9 Demasoni och det fungerade riktigt bra. Honorna bara sprutade ur sig yngel. På två månader fick jag ihopa ca 60 yngel av tre honor. Ganska strongt av dem tycker jag.

      Just nu är de i ett rent 375 (bara sand på bottnen) på rehabilitering efter svälten för några veckor sedan. De hämtar sig bra och kan trycka i sig hur mycket mat som helst utan att bli dåliga enligt min erfarenhet.

      Svår fisk?
      enligt mig så är det ett Nej på den frågan, många har en annan uppfattning.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Det förvånar mej att just demasoni ska vara en "problemfisk", Den borde väl vara lika enkel som alla andra mbunas
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Landgren
          NCS Medlem
          • mars 2005
          • 44

          #5
          Demasonin är tuffare än de flesta Mbuna.
          Förlorade själv några hannar.Nu går dom med M.Auratus som också är tuffa och då har det funkat bra(20Dem.+10M.Aur.i310l)http:/www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=410330
          Landgren

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Mina demasoni fick idiot-ryck när jag flyttade dem från 80-liters till 222-liters då de blivit ca 4cm. De slogs som bara den ända tills jag i princip fyllde karet med lavasten. Efter det blev det någorlunda harmoni. Det knepiga är att de fungerade helt perfekt i 80-litarn med endast ett par stenar.
            Tony Englund

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              aggressiva mbunas är ju inget nytt! Har haft en del melanochromisar som visserligen ställer lite mer krav än andra mer milda mbunas men det har egentligen inte varit nått problem-stora grupper som man har tropheus har funkat bra för mej-sen att göra som Landgren är en bra metod som jag oxå praktiserar.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • mpimbwe
                Användare
                • december 2004
                • 170

                #8
                Ok, det var lite olika bud där, men jag kör nog på som jag brukar så får vi se vad som händer =)... hittils verkar allt stabilt iaf! Ni som har demasoni i separata kar, sköter ni dem exakt på samma sätt som andra mbuna när de gäller mat och vattenbyten osv?
                /Andreas (Karlstad)

                Under uppbyggnad:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 628

                  #9
                  Hej!
                  Jag har haft demasoni i flera omgångar i grupper mellan 1+1 till 3+4.Jag börjar bli uppriktigt sagt
                  trött på dem.Man hittar dem döda då och då utan tänkbar anledning.Men det är ju en av malawisjöns vackraste fiskar.Men skall man hålla dem skulle nog de här vara bra regler:
                  Mata endast med räkmix.
                  ha dem i minst 200 liters akvarium.
                  håll dem ensamma helst.
                  ha mängder med gömställen.
                  Lycka till med dina demasoni!

                  mvh ville
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...