Yngel i filtret...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Yngel i filtret...

    ...men vilken sort?

    Det var i ett 100-liters med ett buescheripar till vänster och en trio transcriptus med tre generationer yngel till höger. Idag när jag bytte så fanns fyra yngel i innerfiltret (som sitter på buesherisidan), har aldrig hänt förut. Det borde ju vara jullarnas men det förbryllar mig att de varit på den sidan. Det har bara hänt två gånger att jag sett en julle på den sidan; dels vid första julleleken då en av dom som det är två av blev utskuffad åt vänster några gånger och dels nu när en förstagenerationare har börjat busa på mellanvåningen hus dom.

    Min fråga är: hur ser ett buesheriyngel ut?

    Dom har lekt en gång men då fick honan inte ens ro att vakta ynglen, och jag såg ett yngel en gång flyktigt i deras kruka. Filterynglena ser ut ungefär som transcriptusyngel men ränderna kanske känns lite mer ordnade, rakare och mer jämnt mellan ljust och mörkt. Kan dock som sagt vara jullarnas. Till saken hör att jag ser ganska dåligt på nära håll (men som en falk på långt håll) och dom är ca 6 mm och väldigt unga. Jo, så simmar dom inte upponer heller! Hämtade upp en gammal 45:a (mitt första akvarium från ca 30 år se´n) från källaren och satte i dom bland lite skiffer. Har bara sett frisimmande eller närabottensimmande, och på mage. Men kanske har jag helt enkelt inte sett ryggsimmarna?
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Jaja, fattar väl jag med att inte så många glott på buescheriyngel, men nå´n teori kan ni väl bjussa på?

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Näe, det börjar luta åt julleyngel. Jag har fyra småttingar som nyss slutat sprattla i ett 45-liters. Trots att dom är riktigt små och för ögat i princip otecknade så känner jag att det är transcriptus. Men det konstiga var att så många kommit över på den sidan! Då kanske inte heller buescherin har lekt som jag trodde utan ynglet jag flyktigt såg i deras grotta var en irrande julle. Dom simmar dock inte upponer, fast det skulle jag inte heller göra i deras ställe. Botten är ju av skönt glas och inga vuxna bufflar omkring kors och tvärs.


      PS. Det är skönt att ha egna trådar, då kan man inte ha fel.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        Vilket självförtroende.Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2004
          • 531

          #5
          Hej!
          Claes,man ska inte ha yngel i filtret utan i akvariet.Mvh Ann-Mari PS:hoppas att det ordnar sig med ynglen
          bryggan

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            öhh.. vad har hänt med denna tråd? den är ju inte sammanhängande!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av annmari

              Hej!
              Claes,man ska inte ha yngel i filtret utan i akvariet.
              Är du säker? []

              Mvh Alex

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Alexander, nej jag är inte säker. Men att jag inte ens har kollat på sistone får man nog ändå tillskriva en magkänsla som brukar stämma. Bytte vatten idag mest för att snäckorna flydde upp på rutorna. Man behöver inga dropptester med biologisk mångfald!

                Eller du kanske ställde en ironisk fråga till annmari? Jag är lite torr ibland och behöver markering vid skämt, ironi eller aggression.

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  citat:Eller du kanske ställde en ironisk fråga till annmari? Jag är lite torr ibland och behöver markering vid skämt, ironi eller aggression.
                  Ok, ber om ursäkt Claes. Skulle tillämpas åt annmari, men jag kanske använde fel smiley?

                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Trodde du menade om jag var säker på vilken art ynglen tillhörde. Men jag tror hursomhelst att det är transcriptusar nu.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 531

                      #11
                      Hej!
                      Hör du du Álexander,det är väl klart att fisken ska vara i akvariet och inte i filtret.Claes vill kanske filtrera fisken eftersom den är i filtret.Mvh Ann-Mari
                      bryggan

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #12
                        Nu är jag säker. En månad senare, hastighet nära calvusgrader, är ynglen 1 cm och otroligt yngliga, men det är inte jullar. Ljusare, randiga, visserligen svartvita men med en helt annan approach mot omvärlden. Lite fjolliga, är rädda för vuxna grindalsmaskar, men ändå sociala och på jakt. Buescheri.

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Fel igen, det är transcriptus. Nu är det snarare regel än undantag att jag hittar ett gäng yngel i innerfiltret när jag byter vatten. Nu ska jag till Kreta i två veckor och har precis bytt i alla akvarier. I Tanganyikakaret fanns sju yngel i filtret denna gång. Det är transcriptus och det har som sagt hänt många gånger nu. Prakiskt är det oxå eftersom det är omöjligt att fånga någon fisk utan att ta ur all sten ur akvariet.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Mm, jag hade också tippat på Jullarna, men jag har aldrig hållt buescheri så det finns en liten osäkerhet. Är det några firrar som är duktiga på att slingra omkring så är det i vart fall Jullar.

                            Något jag har märkt med Jullar och snäckskalslekare i samma kar är att föräldrar av båda arterna verkar strunta i vilken art yngel det är som hoppar nedanför på botten - fram tills ynglen är drygt 5 mm långa. Bägge arternas yngel syns i bägge arternas revir, men så fort det går att se verkligt skillnad på dem så blir de bortjagade. Att några transcriptus-yngel tar sig in i filtret, genom buescherins revir, förvånar mig därmed inte.

                            Annars går filter att utforma som perfekta yngelfällor, enligt min erfarenhet - så viss går det utmärkt att ha fisk i "filtret". Gäller bara att tömma det med jämna mellanrum. Vill man ha ett permanent lekakvarium, nästan oavsett art, så rekommenderar jag starkt att ordna någon form av yngelfällor med filtrets hjälp. Pratar inte odling i stor skala här, men just om man vill ta vara på några yngel då och då.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...