Avslutning om snäcklekare (inkl. info fr Koenings)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hazze

    #16
    Akvarium malawi i Örebro har bla Multisar, Brevis och boulongeri...

    Kommentar

    • jens
      Användare
      • april 2002
      • 17

      #17
      Hej Mikael!

      Kul idé att göra en kort sammanfattning av diskussionen till Ciklidbladet. Det ska jag nog göra.

      Förutom att de är väldigt vackra fiskar (i min smak speciellt stappersii med sina pärlemorfärgade fläckar längs sidorna och sin elektriskt lysande blåa fläck vid huvudet, men även de andra!) så har dom alla ett fashinerande beteende. De står ofta och hovrar 'på stället' med huvudet blick stilla och resten av kroppen snabbt svängande fram och tillbaka. Gräver och bökar i sanden (viktigt med finkornig sand) för att begrava en del snäckor och placera andra i rätt läge (endast med öppningen synlig i sandytan). Sen försvarar dom sina snäckor intensivt; stoppar man ner handen i närheten av snäckorna får man sig små bett. Attackerar även stora håvar som kommer för nära... Small fish with big attitude!

      Jens

      Kommentar

      • Mikael
        Användare
        • april 2002
        • 347

        #18
        Hej igen Jens och alla ni andra!

        Vi har ett litet gäng L. stappersi hemma och har finkorning sand i den burk de går. Är det någon annan som sett deras "sanddykningar"?

        Dagen efter det att vi köpt dem så fick jag syn på ett litet huvud som stack upp ur sanden. Typiskt tänkte jag och gick för att hämta håven och hämta upp liket. När jag kom tillbaka var huvudet borta och en vild dans pågick där två av våra N. caudopunctatus, med hjälp av en ilsken L. kungweensis hona, försökte köra bort stappersin från sitt område. Mitt i all jakt så försvann stappersin rätt ner i sanden, ett snyggt dyk och den var försvunnen. Tydligen hade cauodopunctatusparet gått på finten förr så efter en stunds hovrande ovanför bottnen small det till i en attack för att driva upp stapperstin ur sanden. Det blev någon timme framför karet och riktigt rolig underhållning bjöds...

        Jag har sett detta beteende flera gånger den senaste tiden. Är det någon som sett det eller läst om detta på något annat ställe? Ad nämner det inte i sin bok (Tanganyikaciklider i sin naturliga miljö), och de artiklar jag sett har inte nämnt detta sätt att gömma sig/ta skydd.

        Som sagt, snäcklekare är underhållande!

        Mikael Mayer

        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

        - Lars Falk

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #19
          Hej!

          Jodå jag har sett samma beteende, precis som occelatusen gör samma sak. Jag skulle fånga upp mina 10 meleagris i ett 300liter och började jaga dem med håven (vilket inte är helt lätt) men helt plötsligt var alla försvunna, något confys började jag titta runt akvariet på golvet(med tanke på att de är ganska goda hoppare oxå. Men döm min förvåning näör jag såg en kika upp från sanden...Det blev att sila sanden med fingrarna för att jaga fram dem.

          Dessutom så har de ju som occelatusen oxå ett beteende när de står på bröstfenorna i sanden och helt plötsligt börjar "paddla sig fram genom sanden med bröstfenorna så att sanden yr och det blir ett "burn out" spår i sanden det är nåt av det coolaste jag sett i ett akvarie, Om man nån gång kunde ha en kamera i handen när man ser nåt sådant!!!




          don´t drink water-fish`s ..... in it!
          Mvh
          Peter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • jens
            Användare
            • april 2002
            • 17

            #20
            Hej,

            Jag har också sett dem gräva ner sig, men bara en enda gång; när de precis var isläppta i akvariet för första gången. En av stappersii/meleagrisarna låg begravd någon minut, med bara huvudet och lite av ryggen uppstickande.

            Ja, "burn-out" spåren är verkligen lustiga. Våra brukar göra så när dom ska gräva ner snäckor. Dom startar intill snäckan och simmar sen iväg och gör ett dike i sanden. Coolt som sagt... Efter några gånger har dom fått ner snäckan. Peter, jag såg en jättefin bild på en sån grävande snäcklekare på nätet. Det var på någon fisk-foto site som jag tyvärr inte hittar nu.

            Jens


            Kommentar

            Arbetssätt...