Avslutning om snäcklekare (inkl. info fr Koenings)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jens
    Användare
    • april 2002
    • 17

    Avslutning om snäcklekare (inkl. info fr Koenings)

    Hej,

    Jag har sedan tidigare en Lamprologus meleagris hona (hanen dog efter att ha blivit biten i ögat i revirstrider med andra fiskar).

    Nu har jag kompletterat med ytterligare tre L. meleagris. En av dessa ser likadan ut som de tidigare, medan två av de nya har ett tunnt oranget (hur stavas det? samma fär som apelsiner) band högst upp längs ryggfenan. Se färgskillnaden här:



    Varför ser de olika ut? Är det för att de är olika gamla, och genomgår färgförändringar med åldern? Eller finns det olika typer av L. meleagris med olika utseende? Eller finns det någon annan förklaringar till färgskillnaderna hos dessa, väldigt vackra, snäcklekare?

    Jag har inte hittat något om detta i Larsen. B., 1985: Tanganyikasjöns snäckskalslekande ciklider.


    Hälsningar,

    Jens-Ove

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag kan för lite om just meleagris för att ge dig ett svar men i de beskrivningar jag läst finner jag inget om orange färg i ryggfenen. Däremot vet jag att hannarna hos närbesläktade Ocellatusen har detta oranga band som du beskriver och som också syns på din bild.

    Kanske rör dig sig om olika varianter, hoppas att någon kan bringa klarhet i detta här på forumet.

    Tips på länkar:




    David
    David

    Kommentar

    • jens
      Användare
      • april 2002
      • 17

      #3
      Hej,

      De två meleagris jag hade först tror jag faktiskt var ett hane/hona-par, och ingen av dem hade orange färg på ryggfenan (även om jag inte 100%igt kan utesluta att de var av samma kön (utan bara till 95%)).

      Vi har ocellatus i ett annat akvarium och de har som du skriver ett orange-gult band längs ryggfenan. På meleagrisen blir effekten större eftersom fisken i övrigt inte är gul (som ocellatusen), och genom att den oranga färgen är kraftigare på meleagrisen.

      Tack för länktipsen, jag ska titta på dem.

      Vidare synpunkter på detta vore intressant...

      Jens


      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Hej!
        Jag vet tyvärr inte ett smack om snäcklekare. Anledningen till att jag ändå tar upp plats på denna tråd är att jag ville säga att jag har tittat på bilderna du länkade ovan. Du är rent ut sagt en jävel på att fotografera! Hoppas du även framledes kommer att fotografera fisk, och att du kan tänka dej dela med dej av bilderna till oss medlemmar genom CiklidBladet. Fina bilder på fina fiskar kan man aldrig få nog av! =)

        Fortsätt fogografera!

        Mvh
        Björn

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • jens
          Användare
          • april 2002
          • 17

          #5
          Hej Björn,

          Tack för komplimangen! Det vore kul att i framtiden i något sammanhang ha med några bilder i Ciklidbladet. Ett bra sätt att fotografera fiskar tycker jag är att: 1. använda digitalkamera (ingen filmkostnad plus att man kan se resultatet direkt), 2. ta MÅNGA bilder, och 3. välja ut de bästa... :-)

          Jens

          Kommentar

          • jens
            Användare
            • april 2002
            • 17

            #6
            Hej igen,

            Finns det någon som har förslag på något bra engelsktalande ciklid-forum dit man kunde skicka den här frågan om L. meleagris?

            Jens



            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              På The Krib finns en hel del skrivet om snäckskalslekare, du kan ju eventuellt kolla där. (http://www.thekrib.com/)

              Du kan ju också prova att ställa en fråga på Tropheus.info's forum (http://www.tropheus.info/).

              David
              David

              Kommentar

              • jens
                Användare
                • april 2002
                • 17

                #8
                Tack för tipsen! Jag testar...

                Jens

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Lamprologus meleagris anses numera vara synonym med Lamprologus stappersi. Jag har letat runt i litteraturen efter bilder på denna art men har inte kunnat hitta någon bild där det syns någon röd söm i ryggfenan. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett det heller. Återkom gärna och berätta om du får någon lösning på mysteriet.
                  Ett annat bra engelskspråkigt ciklidforum är;
                  A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!


                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Hej!

                    Jag har kikat på dina bilder och jämfört med mina meleagris, Mina har dock inget rött i fenorna.

                    Det enda förutom det som jag kan se i skillnad är att din med rött i fenan inte verkar ha lika många blå prickar på kroppen som mina, och att det är något med kroppsformen som inte verkar likadant, jag kan inte säga vad men jag tycker det verkar vara lite skillnad framförallt i huvudtrakten (jag har inte fiskarna hemma så det är svårt att jämföra)

                    jag har heller ingen annan aning om vad det kan vara om det kan vara en annan lokalition eller någon annan art, eller kanske någon genetisk defekt som framodlats av någon kommersiell odlare.



                    don´t drink water-fish`s ..... in it!
                    Mvh
                    Peter
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • jens
                      Användare
                      • april 2002
                      • 17

                      #11
                      Hej,

                      Micke:
                      Tack för infon om Lamprologus stappersi, det var helt nytt för mig! Såg någonstans att stappersin kallas "Pearly occelatus", en beteckning som jag sett att även meleagrisen kallats för tidigare...
                      Då finns det mer att läsa om dessa snäcklekare nu!

                      Tack för tipset om forumet; det verkar vara bra. Jag ska skicka frågan dit - återkommer här om det blir ngt användbart svar.

                      Peter:
                      Hade inte tänkt på att det skulle kunna vara en korsning. Jag ska kolla upp varifrån exemplaren kommer, så långt det nu går...

                      Jag vet inte om det bidrar med något, men vi köpte tre stycken meleagrisar då för två veckor sedan. En av dem är så orange som på bilden, en har kanske hälften så mycket orangfärgat, en av dem hade ingen orange färg alls utan såg ut som de brukar. Jag förmodar och tror att alla tre har samma ursprung. Undrar om den variationen kan användas till att säga att det är naturliga skillnader eller orsakad av framodling? (förmodligen inte...).

                      Jens


                      Kommentar

                      • jens
                        Användare
                        • april 2002
                        • 17

                        #12
                        Hej,

                        Bara som info; diskussionen fortsatte här:
                        A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!


                        och pågår nu här:


                        hälsn,

                        Jens

                        Kommentar

                        • jens
                          Användare
                          • april 2002
                          • 17

                          #13
                          Avslutningen(?) på ämnet för denna gång kan läsas här, inklusive lite specialinfo från självaste Ad Konings.



                          Jens

                          Kommentar

                          • Mikael
                            Användare
                            • april 2002
                            • 347

                            #14
                            Hejsan Jens!

                            L. stappersi/melagris är en riktig rolig liten bekantskap! Jag har idag läst igenom denna tråd och den diskussion som du fört i andra forum angående denna fråga. När jag läst igenom allt kan jag bara konstatera att det finns material till en smärre avhandling. Skulle inte du kunna tänka dig att sammanställa en del av detta till en artikel i CB. I kombination med dina snygga bilder är jag övertygad om att det kommer att bli en uppskattad artikel!

                            Och till alla er som aldrig hållit snäcklekare från Tanganyika i era burkar - skynda er iväg och köp ett gäng!!

                            Mikael Mayer

                            Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                            - Lars Falk

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #15
                              Jag åker på lördag!

                              // Magnus

                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...