Nybörjare - ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jlj

    Nybörjare - ciklider

    Hej,

    Jag har ett nytt akvarium, på 180l. Funderar på ciklider efter att ha sett fina akvarier här som folk har. Nu vet jag att mitt är i minsta laget, men jag är intresserad av tips på vilka afrikanska ciklider ni skulle rekommendera. Hur många fiskar tror ni på? Eftersom jag är nybörjare bör det väl inte vara några allt för svårskötta sorter. De akvarier jag tyckt mest om är ganska rena på inredning, sparsmakade helt enkelt och med lite saltvattens känsla över dem.

    undrar Johan
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Ett bra tips om du som nybörjare vill börja med ciklider är Palettciklider,en kompis till mig är precis som dig ny och hon kommer att börja med palettciklider.Inredning i akvariet,rötter,växter anubias och kålplantor.blomkrukor som grottor.fin rådasand.Hör av dig om du har fler frågor.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • januari 2005
      • 373

      #3
      Varför inte en grupp Labidochromis caeruleus "golden"? Lättskötta, vackra och inte svårlekta. Jag kör med en grupp i ett 200 liters kar och det fungerar alldeles utmärkt. Saltvattenskänslan du pratar om kan du ju skapa med vit korallsand, sparsmakad inredning med endast ett fåtal stenar samt belysning dominant i det blå spektrat, tex aquarellerör eller om du vill ha ännu mer blått, marine-glo.
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        Du Andreas,malawifantaster finns det så gott om.Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • jlj

          #5
          Tack för svar. Har redan palettciklider i ett sällskapsakvarium men är nu lite sugen på Malawi. Golden, Maingano, Röd Zebra, Saulosi, Scoloffi har jag fått rekommenderat av akvarielagret. Tre olika sorter i grupper om sex stycken ungefär. Så det lutar väl åt något sådant...

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Hej!
            först och främst:välkommen till forumet!
            Om jag hade haft ditt kar hade jag kört på antingen malawi eller tanganikya.Hade jag haft tanganikya hade jag kört den här mixen:
            2 st julidochromis ornatus
            4 st lamprologus similis
            2 st telmathochromis vittatus
            4 paracyprichromis nigripinnis
            Hade jag haft malawi hade jag kört den här mixen:
            6 labidochromis golden
            3 pseudotropheus socolofi
            2 melanochromis johanni
            Fast till malawi skulle nog ett större kar vara att föredra.Malawi ger mer saltvattenskänsla,Men enligt mej är tanganikya intressantare men malawi är oftast vackrast.Lycka till med allt!

            mvh ville
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            Arbetssätt...