uppätna plecos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j.bernspang
    Användare
    • mars 2005
    • 7

    uppätna plecos

    Återstartade mitt 165-literskar i februari i år efter 9 års vila. Valde att inrikta mig på malawisar denna gång eftersom det var något som jag drömt om sedan barnsben. Akvariet består av 3 rödzebror, 3 golden labidochromis och 3 venustus. Dessutom köpte jag ett par plecos för att hålla reda på alger och sånt.

    Idag hände det igen, en pleco fick sätta livet till. Den första blev totalt uppäten när vi var bortresta en helg, det återstod endast en ryggrad när vi kom hem. På dagens pleco hade bara mjukdelarna ätits upp när jag kom hem från jobbet.

    Frågan är: är det vanligt att plecos blir spontanuppätna? När jag satt och kikade i akvariet igårkväll visade fisken inga tecken på någon sjukdom som jag kunde se. Mina plecosar har varit föredömligt livliga till sättet.

    Och följdfrågan blir sålunda: kan detta beteende undvikas på något sätt? Malarna får sig en algtablett i veckan, men jag har sett tendenser till att de inte uppmärksammar den tilldelade maten. Kan denna ignorans leda till att fiskarna blir försvagade, tuppar av slutligen och blir uppätna?

    Tacksam för all sort av återkoppling i spörsmålet...


    /Johan
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Att malawisarna skulle äta upp friska plecos låter ganska osannolikt, att de däremot tuggar i sig vad de kommer åt på en död pleco händer däremot sannolikt. Jag har sett i mina kar där jag har pleco att malawicikliderna ibland är tuffa mot malarna vilket ger lite trasiga fenor osv, men inte värre än så. Om du matar med räkmix borde malarna få i sig tillräckligt med mat, så frågan är om de inte dött "naturligt" av sjukdom eller kanske av svält.
    Tony Englund

    Kommentar

    • j.bernspang
      Användare
      • mars 2005
      • 7

      #3
      Tack för svaret, jag ska vara försöka ge mer mat som kommer malarna till gagn i framtiden. När jag köpte fiskarna köpte jag inte räkmix, utan röda mygglarver, på rekommendation av tjejen i butiken. Funkar det lika bra eller borde jag snarast införskaffa även räkmixen? Ungefär hur mycket mix bör man ge fiskarna på en vecka? Jag varvar nämligen med torrfoder. I nuläget matar jag med mygglarver 1 till 2 gånger per vecka...

      /Johan

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Röda mygg är inget rekommenderat foder för malawiciklider och är dessutom långt ifrån ofarligt att hantera då det är väldigt allergiframkallande. Räkmix fungerar fint, men det finns gott om pellets och flingfoder som går lika bra om man inte orkar göra räkmix.
        Tony Englund

        Kommentar

        • j.bernspang
          Användare
          • mars 2005
          • 7

          #5
          Hmm vad lack jag blir på att djurförsäljaren lurade på oss mygglarver. Är det direkt olämpligt att mata fiskarna med dem (de verkar onekligen gilla dem)?
          Ska bort på 10 dagars tur till Skottland, förhoppningsvis överlever den enda kvarvarande plecon så länge. Vad jag har förstått så ska det iaf inte vara någon större fara för malawisar att vara utan mat en sådan period. Borde man ge dem lite utökat med mat precis innan man åker, eller ska man bara låtsas som om det regnar?

          /Johan

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • februari 2005
            • 584

            #6
            Angående det här med att inte ge mygglarver till ciklider så anser jag att det är rent bulls**t. När jag höll på med Malawis för 10-15 år sen var det ingen som i min odlar/bekantskapskrets INTE gav sina ciklider mygglarver (för att det var så himla bra foder etc.). Men helt plötsligt så bara för att Ad skriver i en bok att det är "farligt" så blir det lag.

            Nä skaffa ciklider som inte kan läsa (för att citera Clausl på cichlids.dk där en diskussion om foder pågår)..det är nog det bästa man kan göra och sen fodra fiskarna med vad man anser vara bäst själv.

            Kommentar

            • zekke
              Användare
              • mars 2004
              • 103

              #7
              Hej! Har också hört att man inte skall ge röda mygglarver till malawi.
              Jag har haft samma problem som dig med malawi<->malar. Mina malawisar var på de första jag hade, bet ihjäl dem. Sedan skaffade jag en betydligt större segelfenspleco. De lät honom vara ifred, förmodligen pga storleken. Men tyvärr lämnade han in häromdagen, vet dock inte vad det beror på ännu.

              Kommentar

              • j.bernspang
                Användare
                • mars 2005
                • 7

                #8
                Zekke, skönt att höra att någon annan råkat ut för samma sak som jag. Jag ska se till att köpa en större pleco nästa gång och jag hoppas samtidigt på att min nuvarande ska växa sig stor och stark innan cikliderna blir allt för sugna på honom.

                Mina fiskar kan definitivt inte läsa så dom kanske inte lider av mina mygglarver sålänge jag har några kvar. Får övergå till bättre foder sedan. (För övrigt har jag ju det bara som alternativfoder för tillfället, ger flingor som huvudfoder). Däremot läste jag någonstans att mygglarver, räkor och sånt inte är optimalt för mina golden och röda zebror eftersom Mbunas är vegetarianer. Stämmer det?

                /Johan

                Kommentar

                • zekke
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 103

                  #9
                  Den handlar jag brukar köpa fisk och mat hos, säger att man absolut inte skall mata med röda mygglarver. Så jag håller mig till det.
                  Matar med pellets mestadels, men ibland lite räkmix, som de äter ur handen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...