Större akvarium med nya innevånare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    Större akvarium med nya innevånare.

    Hej alla ciklidvänner.
    Jag är ny på forumet och behöver lite starthjälp.

    Min tanke är att starta upp ett 300 liters akvarium on en månad
    och har fastnat för några mindre ciklidarter, nämligen dessa:

    Melanochromis joanjohnsonae
    Labidochromis caeruleus
    Pseudotropheus socolofi

    Jag undrar om dessa arter går bra ihop och hur många kan man ha i ett 300 liters, jag vill hellre ha färre arter med många av varje än tvärtom.

    Jag är öppen för andra förslag på fiskar också så tipsa gärna om andra arter som skulle passa in med någon/några av ovanstående fiskar.

    Soliga hälsningar från Västerås.
    ||||
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Ingen som vill kommentera, eller har jag prickat så rätt så kommentarer är överflödiga?

    Ps
    Jag har läst alla inlägg i det afrikanska ciklid forumet men är ändock osäker därav min första post.
    ||||

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Tja, kan inte se varför det inte går, men Mbunaproffsen härinne har kanske andra synpunkter. I.o.f.s kanske dina Goldens kommer få svårt att hävda sig eftersom både Socolofi'n och Joanjohnsonae'n är "semi"-aggressiva. Lite trist om dina Goldens bara får stå och trycka i en hörna eller så.

      Angående antal så bör du ju ha fler honor än hanar så 1+2 eller 1+3 bör väl vara ok (köper du fler hanar köp då även fler honor såklart )

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        jag vet inte om det funkar men jag ska starta ett malawi kar i sommar och jag har alldrig haft malawi förut så jag hade tänkt börja med några billiga arter så att en möjlig katastrof inte blir allt för dyr.

        Kolla dessa arter:
        Labidochromis caeruleus
        Röd zebra
        Cyrtocara moorii
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Mattias Olsson
          Användare
          • september 2003
          • 328

          #5
          3 arter med t.ex 1+5 skulle nog bli bra. Hade själv mbuna i ett 300liters under en tid och tyckte det fungerade bäst med endast en hane. Jag köpte 2+4 rödzebra engång men då blev det skyttegravskrig mellan hanarna och alla andra fiskar fick hålla sig undan (dvs i mitten vid ytan). Tillslut dog ena hanen...

          Så 3 eller 4 arter med en hane och flera honor hade jag satsat på!

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • maj 2005
            • 877

            #6
            Tack för svaren
            ||||

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • mars 2005
              • 628

              #7
              Jag tror din mix funkar utmärkt men köp många.
              Sen skulle jag också lagt till en grupp rödzebra.
              Lyka till!

              mvh ville
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • _erik_
                Användare
                • februari 2005
                • 242

                #8
                Angående antalet hanar så kan det nog funka att ha flera om man absolut vill, men då så ska man satsa på 3-4 hanar så att aggressionerna sprids lite....Och ha minst dubbelt så många honor som hanar...

                Kommentar

                • Taco
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 64

                  #9
                  Jag skulle satsat på MÅNGA fiskar. Inte bara en hane av varje art. Ju mindre akvarium man har desto lugnare blir det om man låter fiskarna ha det lite trångt. I 300 liter skulle jag haft minst 25-30 fiskar i 10 cm-klassen. Kanske 2-3 hanar och 5-7 honor av varje art.

                  Kommentar

                  • malplacerad
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 877

                    #10
                    Hej igen, vill tacka för alla synpunkter och ideér samtidigt som jag nämner att det nya karet är igång nu.

                    Det blev ett 350 liters med måtten 140x50x50, jag köpte det via en annons på blocket och är jättenöjd, grus, pump, värmare och benställning ingick i priset.

                    Nu kommer det dock inte bli malawis i karet, anledningen är att min flickvän som efter många om och men gick med på ett större kar ville vara med och bestämma vad för sorts fisk vi skulle ha.

                    Den fisk hon fastnade för var blå ciklid, som säkert de flesta vet återfinns i sydamerika, det blev ett lekpar på c:a 12 cm per individ. Det blir alltså SA istället för malawi, den blå cikliden är riktigt vacker så jag kommer nog inte gråta alltför mycket

                    Vi köpte även 6 guldsömciklider i storleken 8-10 cm, 4 av dem ska en kompis ta över när han får igång sitt 500 liters.

                    Övriga innevånare är 4 albino pansarmalar samt 2 små ancistrus (4cm) från mitt gamla kar.

                    Så nu vet ni vad som hände med mitt malawiprojekt, dags att börja läsa igenom sydamerika tråden, tack igen för alla råd


                    ||||

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #11
                      Jajaja, där ser man vad kvinnor kan ställa till med hahaha

                      Kommentar

                      • Midas_Tom
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 809

                        #12
                        då kommer ju fler altnativ skaffa en 720 och ha lite malawi i =)..

                        //tom
                        //tom

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                        Kommentar

                        • malplacerad
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 877

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

                          då kommer ju fler altnativ skaffa en 720 och ha lite malawi i =)..

                          //tom
                          Haha smart tänkt
                          ||||

                          Kommentar

                          Arbetssätt...