Malawiyngel tillsammans med Palettyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Malawiyngel tillsammans med Palettyngel?

    Gjorde ett nytt försök att flytta en grupp med Hongiyngel till "mellankaret". Förra gången överlevde 3 st. Denna gång tog jag bort pumpen och tömde karet med hälften i samband med flytten. Inom ett dygn var alla nya döda.... SUCK!!

    Har nu tömt 2 tuggande Rödzebrahonor. Den ena hade yngel med liten gulesäck kvar, och den andra hade "småmaskar" med stor gulesäck på. De första lade jag direkt i yngelboxen och de andra lade jag i internkaret, som jag placerat i yngelboxen.

    Bredvid boxen har jag ett 25literskar med en "Palettfamilj" i (ynglen är ca 0,5-1 cm).
    Om jag plockar bort Palettparet.... går det att ha Rödzebrayngel (de som blivit av med gulesäcken dvs) tillsammans med Palettyngel? Någon som testat?
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    varför tömmer du dem? Ynglena är mycket tåligare när honorna gått tiden ut. En liten puff på en gulesäck från ett annat yngel och gulesäcken spricker, dvs ynglet dör.

    Vänta lite mer än tre veckor innan du tar ut honan, ska du nödvändigtvis tömma bör du göra det vid denna tidpunkt. Låt annars honan spotta i yngel-akvariet och ta hand om ynglen i några dagar.

    Har du inte tillräckligt med akvarium för att låta honan spotta själv har du troligtvis inte tillräckligt med plats att dra upp de ýngel du tömmer ut. Tänk på att ynglen ska upp i 4-6cm storlek innan affärer eller privatpersoner ens tänker på att köpa dem.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • januari 2004
      • 114

      #3
      Alltså töm aldrig en malawiciklid om du inte befarar för deras liv..... Och dom klarar 3 veckor utan mat om dom är friska

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 509

        #4
        hur gör ni vid återsättning till det vanliga karet??
        Har aldrig tillsatt honor som varit borta från grupp och ja har aldrig märkt nått dåligt med att tömma det ja har tömmt än?
        jag var imot det totalt men efter folks diskutioner så har ja lättat på det.

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Jag har också varit helt emot tömningar tidigare.

          Idag anser jag att om man har plats så det räcker, bör man flytta honorna till ett separat kar där de får spotta när de själva vill. Har man mindre plats (och är osäker på exakt hur lång tid som gått), kan man tvångsspotta honorna om man "isolerar" ynglen till de är fit 4 fight. Har fungerat för mig i 3 fall (med hongi).

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Alltså..... var det ngn som hade ngt svar på min fråga (om Palettyngel med Malawiyngel dvs)?

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              det fungerar säkert sålänge de inte käkar upp varandra.

              Dock borde du kanske tänka över hur mycket yngel du tar hand om, jag vet inte hur mycket akvarium du har men du ska klara av att dra upp dem i 5cm storlek. Du behöver minst ett 200liters för att lyckas med detta på ett bra sätt.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Det fungerar iaf för mig. Jag har ett 100 liters, som innehåller yngel från paletter, flavus, black molly samt guppy. Paletterna är störst, men bara ca 1,5 cm.
                Min flavus hona fick inte gå i detta akvarium och spotta utan ett annat.
                Min blandning är lite udda, men jag tänker flytta ut karet på min altan inom kort och vill ha lite att titta på.
                Visst blir det många ungfiskar, men jag har redan några kompisar som vill ha påfyllning i sina kar. Å då behöver de inte vara mellan 4-6 cm.
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...