Flyttning av dubbar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Flyttning av dubbar

    Jag har tänkt flytta mina dubbar (10 st) till ett större akvarium. Men nu är det så att några (två tror jag) tuggar. Ska jag flytta övriga 8 och låta dom tuggande honorna gå kvar och spotta (det finns 5-10 yngel i akvariet redan från andra honor)? Eller blir det väldigt stressigt då för honorna sedan när dom ska tillbaka till gruppen? Tacksam för svar....
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    #2
    ingen som har en åsikt?

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Det kan alltid vara problematiskt att släppa tillbaks honor som varit borta från gruppen ett tag. Ett sätt att mildra riskerna är att låta dem gå i en nätkasse ett dygn eller två så att de "får samma lukt" som de övriga i akvariet och inte luktar främmande.

      Jag brukade inte flytta mina dubbehonor till ett separat akvarie utan lät dem spotta i en nätkasse i samma akvarium. Jag fångade upp honorna några dagar innan jag beräknade att de skulle släppa ut ynglena, eller tidigare om de blev hårt jagade. När ynglena var utsläppta fångade jag upp dem och lät honan gå kvar några dagar i nätkassen för att äta upp sig. Det fungerade alltid. Men mina erfarenheter inskränker sig till en grupp dubbar.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • _erik_
        Användare
        • februari 2005
        • 242

        #4
        okej, tack.

        Kommentar

        Arbetssätt...