Ruvade Kashese hona!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • newborn
    Användare
    • januari 2005
    • 37

    Ruvade Kashese hona!

    Har precis skådat den första leken av min viltfångade Tropheus "red kashese grupp. De som lekte var den största hanen(10 cm stor) och den största honan(9cm stor). Grupp medlemmarna har är ganska spridda i storleken, från 5cm-10cm.. Men nu undrar jag hur jag ska göra med denna ruvande hona?,, ska jag plocka ur henne ur karet och sätta henne i ett spottkar eller ska jag låta henne gå kvar?

    //Mvh: karl bywall
    kalle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Spottkar kan vara vanskligt eftersom hon kan få problem vid återförandet till gruppen. Tropheus tenderar att vara väldigt hårt sammansvetsade. Jag har dock lyckats med spottkar flera gånger.

    Du kan låta henne spotta i huvudkaret men även med gott om gömställen brukar inte särskilt många yngel klara sig. Ett tips är att lägga ut mycket snäckor för yngeln att gömma sig i. Vinbergssnäckor tex.

    En annan metod är att ta upp henne efter 3-4 veckor och tömma ut det hon har i munnen.

    Hur som helst så tycker jag att du ska låta henne gå kvar med gruppen i tre veckor innan du gör något alls.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • newborn
      Användare
      • januari 2005
      • 37

      #3
      okey,, tackar så mycket för svaret, testar nog med snäckor. Hoppas bara att zoot har sånna då
      kalle
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Du kan ofta hitta dem i delikatessaffärer. Det går ju även med stenar i samma storlek men det finns bättre gömställen bland snäckor.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          #5
          Är det så att många yngel inte brukar klara sig även om det bara finns Tropheus i karet? Jag trodde dom var växtätare....

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Tropheus tar var som kommer i deras väg trots att de är utpräglade algbetare. Det där med att låta honon spotta i huvudkaret verkar ge väldigt varierade resultat. I mitt fall har jag aldrig fått behålla mer än 2-3 yngel per kull då jag har provat den metoden och då har jag ändå testat med ganska varierde inredningar.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            Arbetssätt...