Ett malawiakvarium måste vara fullsmäckat med fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Det finns många sätt att kombinera mbunas. En eller många hanar är att föredra, 2-3 funkar sällan bra, iallafall inte om man inte har många honor. En annan bra regel är 1 mbuna per 10-15 liter vatten. Om du vill kalla det fullsmäckat eller inte är upp till dig. Har du många par funkar det ocskå bra, men ett eller två par är sällan en hit.

    Det är heller inte så bra att köpa ett par i taget av samma art. Då kan de nya få svårare att anpassa sig. Köp isåfall istället alla fiskar av en art samtidigt. Sen köper du en ny grupp av en annan art etc. Ju mer du håller på att greja och tillsätta fisk etc ju mer stressar du dem och ju lättare får de sjukdomar och ju mindre leker de.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Fenrir
      Användare
      • april 2005
      • 35

      #17
      Det var en utav dessa akvariehandlare som nämnde "fullproppat"... jag fick bilden i huvudet som snarare såg ut som 1 malawi/ 1 L.
      Lät lite för häftigt faktiskt... ser ju sjukt ut när det är så packat.

      Jag har isåfall på tal om att köpa stort sätt de flesta fiskar på en gång... men rätta mig om jag isf gör fel.

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

        En annan bra regel är 1 mbuna per 10-15 liter vatten.
        Om man har fler än vad regeln säger, vad går fel? Är det fiskarna som känner otrivsel, stress mm eller får man problem med vattenvärden?
        Hur kan man avgöra om man har för många fiskar, vilka indikatorer dyker upp först i karet?
        Min zoon

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #19
          När jag köpt mina första Malawis (också Mbunas), hade jag 5 arter. Efter ett tag tyckte jag att detta såg ngt lite plottrigt ut.
          Gjorde ett par studiebesök hos några privatodlare, för att få förståelse/kunskap/inspiration, och ngt jag blev impad av var odligskar där man hade 10-20 st av samma sort (även om man inte vill odla, ser det häftigare ut).

          Gör det du också (om det finns odlare i eller i närheten dvs), innan du bestämmer dig för hur du vill ha ditt kar.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av HazelCR
            Om man har fler än vad regeln säger, vad går fel?
            Nja, alltså, man bör ha 1 per 10-15 för att minska aggressionerna. Har man bra cirkulation och syesättning kan man ju har mer om det är så. Ett överbefolkat kan ju dock leda till dåligt med syre och dåligt vatten.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #21
              Jag ligger nära regelgränsen, därav min fråga.
              Mitt kar är på ca 500 liter, men med lite ovanlig form. Det är åttakantigt med ett rektangulärt hål i mitten. Det har tidigare varit ett utställningskar, där man dragit el och slang i mitten av karet. Karet är gjort så att man skall kunna ha det mitt på ett golv. Jag änvänder det inte på det viset, men jag tycker mig se att det ger bra med simvatten till småbråk, som vanligtvis slutar med att någon hane måste simma iväg. Mina fiskar har alltså en rejäl rundbana att simma i. Honor kommer naturligtvis också undan ganska lättvindigt.
              Jag kan inte se att det verkar vara trångbott än så länge. Men mina fiskar är inte riktigt fullstora än, men lekmogna. En del har redan ynglat av sig.
              Problem blir det förståss om det blir för många revir i karet.
              För många år sedan hade jag Malawi i 2 stycken 250 liter med ganska få fiskar. Det fungerade sämre, iaf vad jag kan bedömma hittintills.
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...