Akut hjälp tack!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    Akut hjälp tack!!

    Har nu tillsatt två nya fiskar i mitt kar. Jag var aldeles för ivrig och fiskarna klarade inte riktigt de tempo som ursprungsfiskarna har, så EN av fiskarna fick uppbitna fenor tillslut och gömde sig, nu helt chockad och flåsar för fullt! Jag har nu flyttat denna fisk till mit lilla 60 L för att försöka rädda den, den ligger still och tar igen sig, har nästan ingen ("kropps"kontroll om jag skulle tvinga den att simma). Rekomenderar ni att jag har SLÄCKT ljuset eller TÄNT??

    andra tips välldigt välkommna!!!!!!!!
  • Torsten
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 647

    #2
    Släckt! Lägg en filt över oxå så det blir kolmörkt...

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      Vad ä det för fiskar? både dom nya och dom som du redan hade
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • tli0817
        Användare
        • mars 2004
        • 207

        #4
        Melanocromis aratus, de två nya!

        I det stora = röd zebra, min otroligt stora johanni(ca 11 cm, som säkerligen orsakat all denna stress, ville endast få några honor till denna vilket börjat dåligt) sedan några hybrider av trewavase.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ge den stackarn en ordentlig dos salt också, det brukar hjälpa läkningen. Hur stor dos vågar jag inte tala om, men själv tar jag 1-2dl i mitt 200-liters "kureringskar" när detta inträffar.
          Tony Englund

          Kommentar

          • tli0817
            Användare
            • mars 2004
            • 207

            #6
            Redan på det!

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Gör dej av med hybriderna. Möblera om i karet, stoppa i alla fiskar och läg en filt över i ett dygn.
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • tli0817
                Användare
                • mars 2004
                • 207

                #8
                låter faktiskt välldigt skönt, vill verkligen, verkligen det, har längtat till att få göra det! Men har inte råd me mer fiskar imorgon och om jag tar bort hybriderna är jag rädd för att min stora johanii kommer stressa ihäl mina röda zebror som endast är 4st nu..

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 207

                  #9
                  Mitt kar: http://www.paltkoma.se/secure/users/...mages/8988.jpg

                  Kom på att jag har denna oxå, vilket jag är osäker vad det är för nått ännu. Men den hänger bara med i strömmen och inte lika aggresiv som johannii'n = http://www.paltkoma.se/secure/users/...mages/8985.jpg

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Ett litet tips, släpp din feta johannii i ett litet akvarium under några dagar och släpp då ner de nya fiskarna. Efter några dagar kan du troligtvis släppa ner johannii'n som då hamnar i underläge och inte kan bossa rundor så mycket som innan.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • tli0817
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 207

                      #11
                      Det där har jag varit med om vid tidigare fiskflyttningar och förstår inte fenomenet riktigt. Ganska fränt/konstigt att det blir så. Funderade på att göra detta men undrade om inte den lika fullt inte får kontrollen efter nån vecka/några dar..

                      Men tåls att testa tror jag

                      Kommentar

                      • tli0817
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 207

                        #12
                        Ett stort tack ska ni alla ha för att ni visar ett så stort intresse så snabbt i alla fall! Tankar och tips..Tycker det känns tryggt att det finns hjälp när man ev behöver i framtiden.

                        (Fyller ett mycket bra syfte denna sida)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...