Tuggande luringar till honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Tuggande luringar till honor

    Jag har lite olika malawis. Några tuggande och inte tillräckligt med kar för att de ska få tugga klart själva. Jag tömde två honor, vilket jag inte brukar göra. Den ena honan hade bara tre yngel. Den andra såg betydligt större ut, så jag hoppades på åtminstone 10-15 stycken, men döm av min förvåning att det var bara 6 yngel och en hel mängd smågrus.
    Är detta vanligt, att de tuggar grus också?
    Min zoon
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Om de får in grus i munnen kan äggen skadas och yngel dö, därav små kullar. Däremot kan man ju fråga sig varför de tar in grus, det är mycket sällan det händer hos mig, och då är det ofta bara ett gruskorn eller så och det va när jag hade lite grövre grus, typ 2-3mm. Nu har jag mycket fin sand i alla mina kar i princip, så kanske påverkas inte äggen av det. Möjligtis kan honan sålla bort det lättare också, eller så plockar hon helt enkelt inte upp något. Bara att börja spekulera...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      hmm.. låter mysko.. Vad är det för fiskr och hur stora är dom?
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Det var två Labeotropheus trewavasae, som tuggade för första gången. Relativt stora, 8-9 cm. De andra honor lekte när de var mindre.
        Gruset är nog 2-3 mmm i det karet de fick gå i innan tömning. I mitt större malawikar har jag grövre grus s.k. engelsk sjösand.
        Det var inte frågan om bara ett gruskorn utan många.
        Min zoon

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          jaha.. det där va ju ganska mysko. Men väldigt intressant.
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...