behöver nya kompisar till mina malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Bara härromdan såg jag yngel som var resultatet av en korsning mellan Metriaclima estherae och Cynotilapia afra. De gick ändå i ett kar där de hade många honor per hane etc. Så visst händer det. Var försiktig och använd sunt förnuft så minskar du riskerna. Det brukar vara lätt att se om det är en korsning, men inte alltid.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #17
      citat:hmm, jag kanske ska satsa på att göra en helt ny ultimal blandning med mycket blått och randigt, om någon vill komma med förslag så gör det
      vill du ha mycket blått och randigt så är ju Pseudotroheus Deamsoni given! både honorna och hanarna är ju blårandiga =)
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • Avalanche

        #18
        okej, intressant. bara att acceptera att än hur man gör så blir det aldrig riktigta bra om man ska ha mer än en sort mbuna då.

        antingen tar jag bort lombardoi och crabro och skaffar maingano
        eller tänker jag om någon bra blandning från grunden och behåller bara rödzebrorna... får ge det lite tid

        psym, jo det är sant de är mycket fina, men har inte vågar skaffa dem då de har tynat bort för många. blir dyrt om man förlorar alla efter några månader.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Avalanche:_Jag tycker du ska välja de fiskar du tycker är snyggast och pröva! Tror risken för korsning på Long pelvic & Afra är mkt liten.Skulle du välja en större Zebra fr Chilumba tex så gissar jag på minimal risk för korsning.Då tror jag risken är störra att den starkare hannen utav dem "tar ut " den svagare.
          Det finns alltid en mer eller mindre risk för korsningar mellan många Mbunas men jag tror den är överdriven!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #20
            Kör på de mbunas du vill ha. Visst korsningsrisken finns, och skulle det inträffa så är det ju bara att du plockar bort dem ynglen.
            Jag har Metriaclima Zebra Masinje och Metriaclima Estherae tillsammans och de har aldrig korsat sig...
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #21
              Varför inte skaffa några maingano och sen ett gäng labeotropheus trewavasae, där finns många varianter som är mycket vackra. De korsar sig nog inte så lätt med andra fiskar på grund av deras kroppsform. Du kan även ha någon av de aggressivare aulonocarorna, t.ex. A.jacobfreibergi.

              Ett annat tips är Ps. tropheops chilumba, gul-orange honor och en blå hanne med vissa svarta ränder på kroppen och lite rött i ryggfenan. Annars kan du ju även prova Labidochrmois hongi som är jättesnygga när de får dominera lite. Är de inte dominanta så är de riktigt tråkiga.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              Arbetssätt...