behöver nya kompisar till mina malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avalanche

    behöver nya kompisar till mina malawi

    Hej
    Jag har följande malawi i ett 540 liters kar: Afra r/t likoma (1+2), rödzebra (1+5), Lombardoi (1+3), Crabro (5). Totalt 18st

    Jag hade tänkt att ha Maingano också, men då jag älskar zebrarandiga fiskar som cynotilapia Afra, metraclima zebra mm så har jag funderat på om det går att ha någon mer zebrarandig fisk i stället. (nu har jag bara afra hanen)

    Så jag undrar om det skulle fungera bra med ps. sp. "zebra long pelvic"? Jag kan tänka mig att det är en mycket dålig ide då honorna är lika mina afra honor och hanen kan kanske bråka mycket med min afra hane då båda är randiga. vad tror ni?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Min spontana reaktion är att jag tror att det kan vara en dålig idé.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Avalanche

      #3
      mm som jag trodde då, tack för hjälpen i alla fall.

      får bli maingano då.

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        Kör Metriaclima zebra!
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Avalanche

          #5
          blir det inte samma problem med metraclima zebra som med zebra long pelvic, att de är för lika mina afror.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Egentligen är det redan en dålig idé att blanda Metriaclima estherae med Metriaclima lombardoi då det i stort sett är samma fisk. Pseudotropheus crabro är inte helt olik heller. Det är en lurig blandning du har där iallafall. Att ta bort en Metriaclima och köpa till nån Labidochromis och Melanochromis kanske vore nått...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Avalanche

              #7
              hmm, jag fick med de olika sorterna + några sorter till när jag köpte akvariet begagnat (förutom afrorna som jag köpt till). rensade bort de jag inte tycket passade in direkt när jag köpt akvariet. ska kanske rensa bort Lombardoi också då, fast det är nog ingen brådska då de är ungdjur fortfarande. crabro kan jag också tänka mig bli av med.

              då får jag Afra, rödzebra, och kan då skaffa maingano.

              varför är det än dålig ide med rödzebra och lombardoi de har väldigt olika färger? likaså har crabro annan färgtäckning och ganska annorlunda betende, mina crabro gräver inte utan är mycket vid btn bakkgrunden å simmar.
              spelar det någon roll på de fiskarna om man inte ser att det blir problem? kanske blir problem om några år när lombaroi blir större.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Du kan få en korsning utan att veta om det. Normalt syns det ju dock på ynglena. Färger har inte så mycket att göra med hur lika fiskarna är, det är många andra faktorer som spelar in, bland annat kroppsform.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 285

                  #9
                  Har haft Rödzebra och lombardoi tillsammans jätte länge förr i tiden. Det var inga problem. Såg aldig någon form av uppvaktning över artgränserna.
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • Avalanche

                    #10
                    okej Zaphi, låter rimligt. men har de olika färger och mönster så borde ynglena bli väldigt konstiga? och då är det ju bara att ta bort dem, om det skulle hända.

                    hananas olika lekdräkter måste väll ha något med vem de väljer att skaffa yngel med? så färgmässigt lika fiskar borde väll ha större risk att korsa sig?

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 1133

                      #11
                      Ajustet! Jag såg inte att han redan hade röd zebra. Blanda inte fiskar med samma släktnamn!
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Visst är det så som du säger Avalanche. Du skall dock veta att alla malawiciklider korsar sig. Dessa två kan korsa sig med om de ges fel förutsättningar:




                        Det enda jag försöker göra är att minska riskerna för dig. Ett tips av många på forumet. I slutändan får du blanda hur du vill.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Avalanche

                          #13
                          jo det har jag hört och läst, jag är jätte glad för hjälpen av dig zaphi å jag är bara frågvis för jag vill få det så klart för mig som möjligt

                          men jag vet då att man inte ska ha från samma grupp så som två sorter från metraclima, Men borde inte de ha mindre risk att korsa sig än vad exempelvis cynotilapi afra och pseudotropheus "zebra long pelvic" har. de två metraclima är så olika färger medans de anra är från olika grupp men har liknande färger. eller är gruppindelningarna (släktnamnen) direkt motsvarande till vilka de korsar sig lättast med?

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Fiskar inom samma släkte korsar sig lättare ja, eftersom det i stort sett är samma fisk. En bra regel är att undvika att blanda dem. Pseudotropheus och Metriaclima är också ganska lika och det var inte länge sen alla Metriaclima hette Pseudotropheus eller Maylandia.

                            Jag tror inte man skall haka upp sig så mycket på färger och streck och grejer, även om ju det sunda förnuftet säger att det borde lättare bli korsningar om fiskarna är färgmässigt lika.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Avalanche

                              #15
                              okej, tack Zaphi skulle vara kul å veta hur mycket det skiljer i korsningsrisk mellan olika mbunas, alla är väll nära släkt, så drar man det hårt ska man bara ha en sort? vilket kanske inte är så kul alltid. svårt att veta hur hårt man ska dra gränsen...

                              jag kommer att göra mig av med Lombardoi i vilkety fall så småning om. och då skulle blandningen vara hyffsat bra?

                              jag kan tänka mig att göra större förändringar för att få en mycket bra och fin blandning. Jag tycker ju om blåa zebrarandiga firrar.

                              jag skull vilja ha kvar mina Rödzebror. då skulle jag kunna ha en större grupp Maingano, och ha kvar Afrorna.

                              hur man än gör så får man bara en zebrarandig fisk? (hanen)

                              hmm, jag kanske ska satsa på att göra en helt ny ultimal blandning med mycket blått och randigt, om någon vill komma med förslag så gör det

                              Kommentar

                              Arbetssätt...