Växter <->Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    Växter <->Malawi

    Jag vet att frågan varit uppe förr!
    Vad säger ni om just detta. Spelar det roll om man har växter eller
    inte tillsammans med malawi. I dess naturliga miljö finns väl inte mycket växtlighet. Trivs det rentutav bättre utan växter i karet?
    Sen är det ju såklart dekorativt med växlighet.
    Tacksam för tips
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det som talar för växter är:
    Ju fler växter desto färre vattenbyte behövs.
    Växter är snyggt

    Det som talar emot växter är:
    Många mbunas tycker om att äta växter.
    Det finns inga växter där fiskarna kommer ifrån.

    Rent praktiskt så är det nog så att de flesta inte håller växter i karet för att det inte går pga att dom blir uppätna eller förtvinar. Det finns väl inte mycket till växtinteresse hos ciklidister i allmänhet. Det krävs ju dock lite intresse och kunskap för att hålla växterna fina.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Får klart ge Magnus rätt, det är ett "dyrt" nöje att ha växter i ett Malawikar..men personligen tycker jag att det livar upp en annars ganska stel miljö + det är väl inte fel att ge fisken ett litet extra vitamintillskott

      De växter jag lyckats "bäst" med är Vallisnerian, Anubian och Crinumlöken, klart tåligast tillsammans med Mbunas (som är dom som enligt min erfarenhet tuggar gladast på grönt).

      Kommentar

      • B-Lunn
        Användare
        • april 2003
        • 47

        #4
        Påverkas växter av pH? Malawisar vill ju ha ett ganska högt pH.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
          växter.
          Det finns inga växter där fiskarna kommer ifrån.
          Det där är en sanning med modifikation. Det finns en hel dem växter i Malawisjön, men inte så mycket där de flesta mbunas lever. Många andra arter lever dock i regioner där det finns en hel det växter. Jag har faktiskt tre växter av samma art i mina kar, den enda växtart jag verkar kunna få att överleva, nämligen anubias, som även finns i sjön.

          Det största problemet jag har är att fiskarna gräver upp dem hela tiden.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • zekke
            Användare
            • mars 2004
            • 103

            #6
            JAg har lyckat bra med alla växter hittils, men grjjen är att
            om man tittar på alla andra era kar, så är de utan växter.
            Min undran är då bara om de skulle må bättre/sämre om jag tog bort dessa. Jag kan ibland tycka att växterna skräpar ned mkt.

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Anubias är en växt som borde klara sej väldigt bra i ett malawi kar. Dom är väldigt "hårdhudade" eller vad man ska säga!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av B-Lunn

                Påverkas växter av pH? Malawisar vill ju ha ett ganska högt pH.
                Växter bryr sig inte om ph. Däremot så bryr dom sig om kolkällor. Om lägre ph är ok kan man tillsätta co2 som kolkälla. I högre ph kan det vara svårt att få i tillräckliga mängder co2, i ett kar med kalksten...Omöjligt. Dock vet vi att vattenväxter finns i nästan hela världen och i näsatan alla ph. De växter som i naturen växer i hårdare vatten med högre ph förlitar sig till stor del på bikarbonat som kolkälla, det finns det ju gott om i hårda vatten. Alla växter kan ta upp både bikarbonat och co2, men en del är bättre på det än andra. Skall man ha växter i hårt vatten är det därmed bäst att satsa på växter som är duktiga på att utnyttja bikarbonat som kolkälla, alla växter som nämnts i denn tråden hitentills är just sådanna.

                citat:JAg har lyckat bra med alla växter hittils, men grjjen är att
                om man tittar på alla andra era kar, så är de utan växter.
                Min undran är då bara om de skulle må bättre/sämre om jag tog bort dessa. Jag kan ibland tycka att växterna skräpar ned mkt.
                Om du gillar växterna och dom verkar trivas bra tycker jag deffinitivt att du skall fortsätta med dom. De minskar behovet av vattenbyten genom att suga upp näringen ur vattnet. Däremot har jag svårt att förstå hur växter som mår bra och växer kan skita ner, kanske är det så att du inte lyckast så bra som du tror? Jag har aldrig sett växter som funkat bra och skitat ner sammtidigt, om växterna skitar ner är det ett tecken på att dom inte mår bra.
                MVH
                magnus



                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • september 2004
                  • 518

                  #9
                  Jag har planterat ut lite "gräs" av plast i mitt Malawikar,inte mycket,men man ser de.

                  Så länge de smälter in i omgivningen,är det okej tycker jag.

                  Sen kan man ju tänka på att akvariet skall vara "neutralt" d.v.s inte något som är allt för iögonfallande.(stoppa ej ner kolsten)


                  Låt malawicikliderna stå för showen.
                  /Orppo

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #10
                    Jag har typ misslyckats med alla växter jag någonsin haft Försökte även nyligen att ha en vallisineria snår till compressicepsen..men det gick åt skogen....Livingstoniina tycker det är kul att gräva upp dom och bita av rötterna så de blev inte långlivade alls.....

                    Sen har jag för mig att det bara är typ en mabuna sort som äter växter. Att mabunor äter växter är inte det en myt? Jag har aldrig stött på det iaf...
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #11
                      Mina Goldens gillar Anubias, dom betar av 1 planta i taget typ.

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Orppo

                        Jag har planterat ut lite "gräs" av plast i mitt Malawikar,inte mycket,men man ser de.

                        Så länge de smälter in i omgivningen,är det okej tycker jag.

                        Sen kan man ju tänka på att akvariet skall vara "neutralt" d.v.s inte något som är allt för iögonfallande.(stoppa ej ner kolsten)


                        Låt malawicikliderna stå för showen.
                        /Orppo

                        Why nor kolsten? När du säger så så förstör du mina inrednings planer!
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • zekke
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 103

                          #13
                          Tropfrog! Menar att bitar av växter kan lossna ibland, och att det kan vara lite bökigt att "suga" upp skräp som hamnat mellan blad o rötter.

                          Kommentar

                          • PowerMerca
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 173

                            #14
                            Jag kör anubias i mitt kar. Mina mbunas låter bli dem. (Auratus-ungfiskar + Hajomaylandi) De är fastbunda med gummisnoddar på små (ca: 5*5*1 cm) stenar. Stenarna har jag sedan tryckt ner i gruset. Det funkar skitbra.

                            Svärdsplanta går inte att ha tillsammans med mina mbuna. Min svärdsplanta blev misshnadlad och uppäten och såg förskräcklig ut.
                            Igår tog jag ur den och klippte av alla blad. Jag får se om den tar sig i en liten glasburk.

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              citat:Why nor kolsten? När du säger så så förstör du mina inrednings planer!
                              Jag tycker inte att man skall låsa sig vid regler som säger "inte", "aldrig" eller "alltid" när det gäller inredning. Visst finns det regler för vad det mänskliga ögat upplever som fint. Men när man följer alla regler så känns det oftast för stelt.

                              I mitt tangayikakar har jag två stora bitar svart granit, oki de är inte riktigt lika svarta som kolsten och kanske inte alla tycker att det är snyggt:


                              Om du gillar bilden på mitt kar så är jag övertygad om att du kan göra en miljö med kolsten som du gillar. Det är ju trots allt du som i första hand skall gilla det du skapar, du som skall se det varje dag och inte tröttna. Om andra inte tycker det är snyggt är det ju tråkigt, men det måste ju vara underprioriterat.

                              Frågan du borde ställa dig är om du skulle köpa en kolsvart mbuna och stoppa i karet om det fanns? Vill man ha svart i karet så blir det onekligen jobbigt att få in det med fisk. I ett kar måste man alltid ha något som sticker ut, visst skall fiskarna vara i fokus, men en spännande miljö kittlar ögat. Även lite vilda miljöer kan funka om det är i harmoni med fiskarna.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...