Hur många sorters sten i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Hur många sorters sten i karet?

    Finns det någon aspekt på vad som är rätt eller fel när det gäller antalet sorters stenar i ett Malawikar?Har ett 375L på gång och behöver höja hårdheten på vattnet.Har 4kg kalksten än så länge.Blir det någon höjning av detta? Förstår att det inte går att svara om det räcker med 4kg för att nå önskvärda värden,men kommer det hända något överhuvudtaget?Kan jag blanda med någon annan sort?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Kalksten buffrar vattnet. För att den skall göra det krävs ph under 7,5. Slänger du då i kalksten i ett kar med ph över 7,5 så kommer den inte att påverka vattnet överhuvudtaget, men den kommer att skydda dig mot ph fall djupare än 7,5. Vill du ha högre ph får du använda bikarbonat.

    Angående antalet stensorter så sätter bara din egen fantasi stopp, själv ser jag det som besvärligt att få det snyggt med mer än 3 sorter. Jag föredrar en sort, då stenarna faktiskt sällan ligger blandade i naturen.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      I mitt tycke blir det absolut snyggast att bara ha en stensort som matchar färgen på sanden/gruset som man använder. Har man kalk-kross på botten passar kalksten bra, har man rådasand fungerar "självplockad" sten bäst. I naturen är det ganska osannolikt att hitta vit sten på brun sandbotten och vise versa.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

        Kalsten buffrar vattnet. För att den skall göra det krävs ph under 7,5. Slänger du då i kaksten i ett kar med ph över 7,5 så kommer den inte att påverka vattnet överhuvudtarget, men den kommer att skydda dig mot ph fall djupare än 7,5. Vill du ha högre ph får du använda bikarbonat.
        Du menar att inte hårdheten höjs av kalksten om pH är över 7,5? Det verkar konstigt tycker jag, är du säker på det? Det borde väl kunna höja KH ändå?
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          zaphi, jag vet inte om det stämmer med det kan stämma. Kemi är väldigt konstig så... det kan kanske vara så
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • februari 2004
            • 349

            #6
            Tack för tipsen.
            Då fortsätter jag med kalksten.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Hahaha Nyllet mitt i prick!!!

              Håller också med alla andra förgående talare. En stensort och man bör även undvika typ vit sand och mörk sten ser inte bra ut...
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                För att kalksten skall lösas så krävs det en syra i vattnet som löser upp stenen. Det är först när stenen löses upp som karbonaterna och calsiumet i stenen går skiljda vägar. Det är möjligt att man i en konstgjord miljö med massor av co2 kan lösa kalksten över ph 7,5, det känner jag inte till. Men när det gäller i akvarium är det helt enkelt lättast att prova själv. I mitt tanganyikakar hade jag samma kh som i kranen trots massor av kalksten. Numera tillsätter jag bikarbonat så det blir svårt att kolla nu.
                MVH
                Magnus



                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                Kalsten buffrar vattnet. För att den skall göra det krävs ph under 7,5. Slänger du då i kaksten i ett kar med ph över 7,5 så kommer den inte att påverka vattnet överhuvudtarget, men den kommer att skydda dig mot ph fall djupare än 7,5. Vill du ha högre ph får du använda bikarbonat.
                Du menar att inte hårdheten höjs av kalksten om pH är över 7,5? Det verkar konstigt tycker jag, är du säker på det? Det borde väl kunna höja KH ändå?

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ah, det var intressant det där. Konstigt att det gäller kalksten men inte bikarbonat. Eller kanske inte så konstigt egentligen. Hade jag ingen aning om iallafall.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    Bikarbonaten är ju redan särad från calsiumet, så dår krävs det inte syra för att lösa upp det från just calsiumet.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...