Könsbestämning jullar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Könsbestämning jullar

    Jag är lite osäker på storleksskillnaden mellan könen på t ex transcriptus. Har tre stycken som ynglar friskt, alltså båda könen. Två är ungefär lika stora och en är 3/4 av längden och 1/3 av volymen på de båda andra. Är den lilla honan eller har den stannat i växten?
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    #2
    Jo, tror honan är mindre hos transcriptus.

    Hos marlieri och regani tror jag hanarna är mindre. (låter så konstigt så jag blev osäker. Någon som vet?)
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • B-Lunn
      Användare
      • april 2003
      • 47

      #3
      Hos marlieri är hanen betydligt mindre (iaf mitt par, har sett leken). Hos övriga jullar vet jag inte.

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        I mitt gamla par var honan ca 8 cm hanen 4 cm så jag tror hannen är mindre.


        mvh ville
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Många bud. Den enda källan jag har tillgänglig som nämner något om storleksskillnader mellan könen är Zoopets artbeskrivning:

          citat:Transcriptusen är en parbildande substratruvare...där honan är något mindre än hanen.
          Men den fisk som avviker hos mig är inte "något mindre".

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Rätt övertygad om att det är hopplöst att könsbestämma en julle utan att 1) se en fisk lägga ägg, eller 2) dissekera den.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              citat:Rätt övertygad om att det är hopplöst att könsbestämma en julle utan att 1) se en fisk lägga ägg, eller 2) dissekera den.
              Vet inte hur jag ska tolka ditt svar till min första fråga. Min lilla julle har varit liten väldigt länge. Betdyder det att du inte tror att det är en könskaraktär utan snarare något annat fenomen?

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • december 2003
                • 335

                #8
                Har för mig att det står ganska mycket om jullar och dess könsbestämning i gamla CB artiklar. Kolla igenom arkivet....
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Det betyder att jag anser att 1) det inte är säkert utrett att honan är det mindre könet hos den arten, och 2) även om honan statistiskt sett är mindre, är storlek en väldigt opålitlig karaktär. Fiskar varierar i storlek av så många anledningar.

                  Jag tror helt enkelt inte att man kan avgöra kön på en julle genom att titta på den.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    citat:Jag tror helt enkelt inte att man kan avgöra kön på en julle genom att titta på den.
                    Tack. Då ska jag titta på dom utan genusperspektivet påkopplat

                    Kommentar

                    • B-Lunn
                      Användare
                      • april 2003
                      • 47

                      #11
                      Jag tror absolut att man kan könsbestämma Jullar genom att titta på storleken. Köpte fyra st små marlieri från början och redan då såg jag att två var lite mindre och två var lite större. Den största mobbade ut den andra stora och den större av de båda små mobbade ut den minsta nästan direkt. Det visade sig att den mindre var en hane och den större är en hona. Hanen har nu stannat i växten och är betydligt mycket mindre än honan (från början var det inte så stor skillnad). Sen vet jag inte om det är annan fördelning hos andra jullar...

                      Kommentar

                      • matt.is
                        Användare
                        • september 2003
                        • 386

                        #12
                        B-Lunn!
                        Är den större (honan) dominant? Har ett Reganipar men en större och en mindre, där den större - som då skall vara honan - är den som dominerar och bestämmer i paret..

                        men det kanske är så bland de större Jullarna..

                        Kommentar

                        • B-Lunn
                          Användare
                          • april 2003
                          • 47

                          #13
                          Jo man får nog säga att honan är dominant. Hanen är ju så liten så han har inte så lätt att hävda sig [B)]
                          Fast hon är inte alls dominant på samma sätt som hos mina compressiceps där hanen är större. Mer att hon visar att det är hon som bestämmer medans min compressicepshane är betydligt mer våldsam och försöker tvinga honan till lek.
                          Jullehanen tycker jag är mer "driftig" än honan och han försöker ofta ge henne lite tjuvnyp och simmar framför och viftar med fenorna typ. Jag upplever det som om det nästan alltid är hanen som försöker locka in honan i lekgrottan även om han ofta kan få sig en smäll när han försöker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...