Tilapia buttikoferi, opopulär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Tilapia buttikoferi, opopulär?

    Jag har haft några ungfiskar nu en tid och tycker det verkar vara en väldigt spännande art, men en sökning här på ciklid.se gav förvånadsvärt nog knappt några träffar alls. Jag kollade runt på några amerikanska forum också och där fick jag iofs några träffar men inte så många jag hade väntat mig.
    Är den verkligen så här opopulär? eller används något handelsnamn jag inte känner till?
    Den har ju hittat upp till norrbotten så särskilt ovanlig kan den ju knappast vara.

    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Mcoist
    Användare
    • oktober 2003
    • 154

    #2


    En mycket vacker fisk som jag har haft funderingar på att skaffa problemet är väll att den är väldigt stor och extremt aggresive om jag förstått det jag läst rätt.

    Men är helt klart fortfarande sugen men har tyvärr aldrig sett några i handeln däremot hade jag kontakt med en snubbe som hade lite yngel som jagkanske kunde få köpa några av senare men det verkar inte blivit något för han har inte hört av sig igen.

    Vad har du för erfarenhet av denna fisk vilka fiskar har du tillsammans med den?
    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      fina som ungdjur, rätt fula som vuxna. aggressiva så det räcker å blir över, gräver ordentligt å blir rejält stora. knappast en fisk för alla.

      den har storlek å beteende som de stora centralarna, fast centralarna är ju i 9 fall av 10 mycket snyggare så det är ganska förståeligt att den hamnar i skymundan.
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Mcoist

        Vad har du för erfarenhet av denna fisk vilka fiskar har du tillsammans med den?
        Jag har ju inte haft dem så länge men hitills har jag bara positiva saker att säga om dem. Väldigt aktiva i karet, ganska lika mbunas till sättet. Men växer SNABBT, lugnt 2cm per månad. Sedan gillar jag att de inte är skygga, som små är de spralliga som påfågelciklider, tigger mat som galningar och skräms inte för att man gräver i karet.

        Mina minsta går med jaguarciklider och påfågelciklider, fiskarna har delvis vuxit upp tillsammans och det har fungerat kanonbra så här långt. Just nu är de klockrena som targetfish, kvicka och snabbväxande, och de tar ingen skit.
        Sedan har jag en lite större i ett annat kar som går med fengäddor och diverse malar, fungerar väldigt bra trots att det är enda cikliden i karet, inte det minsta skygg.

        citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

        den har storlek å beteende som de stora centralarna, fast centralarna är ju i 9 fall av 10 mycket snyggare så det är ganska förståeligt att den hamnar i skymundan.
        Jag tycker nog de liknar mbunas mer beteendemässigt, betydligt aktivare än centralare, men jag förstår vad du menar, de är ju substratlekare och blir stora och arga så visst kan du ha en poäng där.
        Men för de som nu är inne på afrikanska ciklider så tycker jag en "västafrikansk Barred Midas" eller "frontosans elaka brorsa" borde vara intressant.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Jan Sørensen
          Användare
          • februari 2005
          • 114

          #5
          Hej Fredrik.

          Hos mig er Tilapia buttikoferi, bestemt ikke upopulær tværtimod. Jeg har gennem årene, haft arten flere gange. Vel er den aggrasiv, og den kræver store akvarier for at trives. Men hvis du indretter et biotopisk artsakvarie der dækker artens behov, vil du få en masse skønne oplevelser.
          Prøv at gå ind på www.danskcichlideselskab.dk der har jeg skrevet en artikkel om Tilapia buttikoferi.

          Mvh. Jan Sørensen

          Med venlig hilsen.
          Jan Sørensen
          www.vestafrika.dk
          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Tack för artikeltipset Jan, och det är kul att höra någon som har positiva erfarenheter av arten.
            Ett par snabba frågor bara. Vid vilken storlek brukar de bli könsmogna? Om två fiskar jagar varandra väldigt mycket, tyder det på att det är två hanar eller en hane och hona?
            Går det att få fram stabila lekpar så att man kan ha två ensamma fiskar i ett eget kar? eller är de som många andra afrikanska ciklider så att det fungerar bättre med en hane och flera honor?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Jan Sørensen
              Användare
              • februari 2005
              • 114

              #7
              Hej Fredrik.

              Tilapia buttikoferi er kønsmodne når de er ca.1 år. Alle jager alle, indtil et dominerende par finder sammen. Så jager parret rundt med resten. Som ungfisk er der ingen ydre kønsforskel på han og hun, men når de vokser til bliver hannen større ind hunnen. Ydremere bliver hannens farvetegning(stribetegning) mere sammensmeltet, hvorimod hunnens farvetegning (stribetegning)er tydligere og lysere.

              Du kan sagtens have et legepar alene i et stort akvarie, bare du sørger for skjulesteder til hunnen. Det er ikke tilrådeligt med flere hunner/hanner da paret bliver meget aggrasive i legeperioden og alle fisk skal jo helst ha det godt i vores akvarier.(De overskydende fisk kan jo ikke slippe væk).

              Du skriver vist ikke hvor store dine Tilapia buttikoferi er, og hvor mange du har. Du har dem også delt i flere akvarier?
              Hvor store akvarier går de i?
              Jeg ville samle alle T.b i et så stort akvarie som muligt, og lade et par finde hinanden. Når det sker er det nødvendigt at rede de resterende fisk op.
              Med venlig hilsen.
              Jan Sørensen
              www.vestafrika.dk
              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Tack för all info, det låter som de är knepigare än jag trodde. Jag har 6st totalt, den största är 10-12cm och den minsta runt 6-7cm. Något stort akvarium har jag tyvärr inte, en vanlig 375a och 222a är allt som finns till förfogande. 222 liters karet är väl tyvärr det som hade passat bäst då det gäller övrig fisk, det går lekande jaguarciklider i 375 liters karet så där kommer de få det kämpigt.
                Hur länge tror du det skulle gå att ha dem i 222 liters karet? måtten är 110x45x45cm.
                Kan det fungera tills de blir könsmogna och till de lekt ett par gånger eller är det lika bra att ge upp på en gång?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Jan Sørensen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 114

                  #9
                  Hej Fredrik.

                  Et 222/375 liters akvarie er alt for småt efter min mening, Tilapia buttikoferi vil jagte og stresse hinanden til døde. Det ville være en trist skæbne for dem. Så hvis du ikke har muglighed for at give dem mere plads, syntes jeg at du skal afhænde dem til en der har, før det ender med dødsfald. Eller at de vantrives i for små forhold.

                  Med venlig hilsen.
                  Jan Sørensen
                  www.vestafrika.dk
                  E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Nej tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa större kar, jag studerar så det dröjer än ett par år innan jag får råd att uppgradera. Hade det varit centralamerikanare så hade jag testat och sett hur det fungerade, med dem så brukar det gå bra att ha ensamma lekpar om man bara inreder klokt, men jag har inte mycket erfarenhet av afrikanska ciklider så jag litar på det du säger. Jag får se hur jag gör då, kanske testar jag ett tag till och sparar en och har med jaggorna eller också gör jag mig av med hela bunten.

                    En sista bild för att få fler intresserade av arten. Rätt fin eller hur?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      När jag jobbade i djuraffär var Tilapia buttikofferi en sån art som det ofta kom in folk som ville sälja/byta/ge bort eftersom de (snabbt) vuxit sig väldigt stora. Som små är de snygga och tyvärr fanns det flera mindre nogräknade affärer som sålde små buttikoferi till intet ont anande akvarister som ville ha en ny fisk i sitt sällskapskar.

                      Andra arter med liknande problematik var pacu och paroonhajar. Dessa tog vi dock oftare emot eftersom de faktiskt gick att sälja vidare. Stora buttikoferi gick aldrig att sälja vidare.

                      /daniel
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Jo så är det hos de flesta större arter men det verkar vara aggressiviteten som är det största problemet med buttikoferin vad jag förståt.
                        Jag har för övrigt flyttat hela gruppen till 222 liters karet bara för att testa, vi får väl se hur det går, jag håller ett vakande öga på dem så det inte slutar i dödsfall och får väl fortsätta uppdatera tråden så länge jag nu har dem kvar. Sedan då jag måste kasta in handduken så hoppas jag någon annan tar över så vi får upp intresset för arten.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...