Hur undvika yngeldöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Hur undvika yngeldöd?

    I helgen som var, flyttade jag över ca 20-30 Hongiyngel till karet med "äldre yngel" (2-3 cm stora). Dagen efter var det bara 3 småttingar kvar (och de äldre saknade matlust)! Tog då bort torn, stenar och bytte den igensatta Fluval4 mot min MJ500. När jag satte igång pumpen, "snöade" det yngellik därinne! Bara att ta fram slangen och suga upp dem......

    Om jag sett till att inte ha ngt som helst gömställe därinne.... hade detta kunnat undvikas då?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det enda som är någorlunda säkert är att vänta med att flytta ihop yngel tills de är större. Jag flyttar aldrig yngel som är under 2 cm till ett kar med befintliga yngel som är större.
    Tony Englund

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Att jag flyttade dit de ynglen, berodde på att jag fick 19 nya yngel som skulle flytta in i deras gamla kar. De nya ynglen kunde inte ens simma pga sin stora gulesäck, så det var uteslutet att ha dem tillsammans.
      Om det blir fler tömningar inom närmaste tiden (skall ev försöka tömma en Golden), är väl alternativet att ha de nya ynglen i internkar (i alla fall om de har gulesäck)?

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av mek

        När jag satte igång pumpen, "snöade" det yngellik därinne! Bara att ta fram slangen och suga upp dem......

        Om jag sett till att inte ha ngt som helst gömställe därinne.... hade detta kunnat undvikas då?
        Vad menar du? hade dom sugits in i pumpen eller?


        Personligen kör jag nuförtiden endast syrepump med en liten behållare med filtermatta till små yngel pga dom tidigare sugits in i pumphuset när dom sökt skydd runt den stor svarta fluvalpumpen.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Nej. Lite klumpigt uttryckt kanske De låg utspridda på botten, och eftersom Fluvalpumpen var igenskitad fanns det inga bottenströmmar.
          När jag bytte den mot en fräschare Maxijet500, kom det bottenströmmar som virvlade upp dem (ingen trevlig syn...).

          Vad Fluval4an beträffar, så misstänker jag att Malawiyngel på ca 1 cm är stora nog att klara sig från att bli insugna där. Funderar dock på att byta plastbehållaren mot ett rör med filtermatta (om det finna ngt lämpligt sätt att få fast detta där dvs)

          I karet med nykläckta Malawi kör jag med syresten.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            k då hajjar jag=)
            Jag byter alltid väldigt mycket (minst 50%) vatten strax innnan jag pyttsar i ny fisk, vilket fungerar bra, har nog inte haft ett enda problem sedan jag började med det.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Men kan du inte dela upp karet nästa gång? typ silikona fast skenor som man bara kan dra en glas skiva igenom när man behöver två kar i et så att säga
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Nyllet90: Det är väl det som är "klassikern" om man kör dem i ett 100+ glaskar? Själv kör jag dem i en 50 liters plastlåda Funderar på att försöka skaffa en 120-150 literskub (anske bygga?) istället, så de får växa klart i den.

                Kommentar

                Arbetssätt...