yngelmatning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    yngelmatning

    Har fått en kull med 26 yngel från ett VF Röd Zebra Minos reef.Vilket är dt bästa yngelfodret??
  • Challe
    Användare
    • december 2003
    • 111

    #2
    Nykläckt artemia den första tiden, det fungerar även bra med kemiskt skalade artemiaägg men jag föredrar levande artemia eftersom jag har fått för mig att ynglen äter mer av levande. Ett annat alternativ som jag har testat den senaste tiden till lite större yngel är cyklop-eeze som tydligen skall vara bra men hur bra det skall vara till nysläppta yngel låter jag vara osagt.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      ehm...rödzebra yngle är väl inte så små att de behöver nykläckt artemia och sånt? jag matar alla mina malawi-yngel med smulat flingfoder i början, går hur bra som helst. Ibland så ger jag dem lite räkmix att beta på, ibland några uppblötade pellets sonm tryckts till mellan fingrarna.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Challe
        Användare
        • december 2003
        • 111

        #4
        Jag har inte gjort några jämförande studier eller liknande så det kan mycket möjligt vara ren inbillning men jag tycker att det verkar som om ynglen växer snabbare samt får finare färger genom att använda riktigt bra foder. Att använda just nykläckt artemia har inget med yngelstorleken att göra utan att nykläckt artemia har ett bra mycket högre näringsvärde än vuxen artemia (dessutom tycker jag att det är jobbigt att odla upp artemia av större storlek)...

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          jojo, jag skulle nog aldrig få för mig att dra upp artemia till vuxen storlek. Det är väl mest bara det att det är lite jobb med att hålla på med att kläcka artemia, är det inte så att vissa flingor mycket väl kan ha samma näringsvärde som nykläckt artemia?
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nyklackt Artemia har kanske inte varldens basta naringsvarde, men ynglen ater det med god aptit. Tror snarare att det ar det viktigaste: Att fa ynglen att borja "frossa" med en gang.

            Jag brukar alltid mata med lite allt mojligt forutom artemian for att slippa riskera bristsjukdomar som matning med uteslutande artemia kan ge (galler i annu hogre utstrackning matning med uteslutande torrfoder, men det beror pa att de inte far i sig tillrackligt gissar jag).

            Sedan ar jag ingen storodlare om nu nagon trodde det.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tascha
              Användare
              • oktober 2002
              • 214

              #7
              Jag matar mina yngel med samma mat som jag ger till dom vuxna. Dock så smular jag pellets, flingor och räkmixen så att det blir så smått så att dom kan äta det.
              /Roger

              Kommentar

              Arbetssätt...