Flytta/transportera, hitta/fånga multisyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    Flytta/transportera, hitta/fånga multisyngel

    Hej,

    när kan man flytta multisar med deras yngel utan att man riskera att de små liven tar skada? Mina multisar har yngel i olika storlekar - från 3 till 8mm. Jag funderar på att sälja allihopa (men bara om det är riskfritt). När skall man göra det - altså hur stora skall de vara för att klara av transporten och flytten. En annan följdfråga: Hur vet man att man ha hittad all yngel? De är ju så snabba på att göma sig i snäckan och jag vet fortfarande inte hur många de är...

    Hejhopp. Ralp
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag flyttar alla skalen, så är man säker på att alla yngel är med.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Jag har funderat på samma sak, för mina yngel börjar också bli rätt stora nu. Problemet för min del är att jag gärna vill behålla mina VF-multisar (dvs. pappa multis plus mammorna).

      Hur sjutton får man tag i bara ynglen och inte de vuxna? *Alla* multisar, stora som små, simmar ju in i snäckorna så fort man stoppar ner armen i karet.

      Ska man försöka spana in vilka snäckor som de vuxna flyr in i, och sen ta upp de andra snäckorna? Då finns ju problemet att ynglen kan ha flytt in i samma snäckor som sina föräldrar, och köparen får bara med sig en massa tomma snäckor, eller inte så många yngel som hon/han hoppats.

      Ytterligare ett problem är ju om man vill ha kvar sina snäckor men sälja ynglen. Det är ju i princip omöjligt. Eller? Det blir till att köpa nya snäckor så fort man säljer sina yngel?

      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ta upp alla snackor. Lagg dem pa nagot genomskinligt i en storre balja sa att de "svavar" ovanfor botten. Multissarna kommer att soka sig till botten av baljan. Lagg tillbaka snackor samt de fiskar du vill behalla.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          Jag läste någonstans om att man använde någon form av grovmaskigt nät som man la snäckorna i ovanför botten som Ola skriver. Man ser till att maskorna är så små att ynglen kan ta sig ut så kommer de att söka sig till botten medan de större fiskarna vackert får sitta kvar i snäckorna. Sen är fiskarna färdigseparerade och det är bara att lägga tillbaka snäckorna där man vill ha dom.

          jag vet inte om det funkar men det låter ganska smidigt : )
          /Mikael

          Kommentar

          • ralp
            Användare
            • november 2004
            • 70

            #6
            Tack för svaren. Det låter som ett bra tips. Mina två yngel från första kullen har dock blivit bannlysta från föräldrarnas snäckor. De sitter i en stengrotta nu. Hoppas att jag får de upp också...

            Hejhopp. Ralp

            Kommentar

            • ralp
              Användare
              • november 2004
              • 70

              #7
              En liten historia bara. Jag gjorde som det lät bäst. Tog upp alla snäckor tillsammans med Juha som köpte mina multisar. Det var för en månad sedan. Akvariet möblerades om. In med växter. In med rötter. Och inte minst en vecka senare in med mina räkor. Ikväll satt jag framför karet och studerade räkorna som jag brukar göra. Plötslig upptäckte jag något som kom fram under en rot. En multisyngel! Vilken robinsonfisk! Klarar sig utan någon speciell mat i fyra veckor i en helt fel miljö! Klarar även totala ommöblering utan att bli upptäckt.

              Jag hämtade genast ett gamalt snäckskal och hoppas att han nu hitta tillbaka till gamla bostaden igen. För att fånga honom med håven i detta "växtkar" kan jag nog glömma.

              Hejhopp. Ralp


              p.s.: Juha - om du läser det här - så kan du nog förvänta dig att jag hälsa på dig med robinson.

              Kommentar

              Arbetssätt...