Idealkar för snäcklekare - nybörjarfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Idealkar för snäcklekare - nybörjarfrågor

    Trots att jag är SA/CA-fantast, så rycktes jag med av Ad Kooning föredrag i Filipstad om "sand å snäcklekande ciklider" från Tangayika.
    Om man nu skulle få för sig att testa nåt dyligt, vad är idealmåtten på karet för att ha "mindre snäcklekare" (vet inte va de heter än ). Man lär ju inte behöva så högt kar antar jag, bottenytan torde vara viktigare? Hur mycket yta behöver en hanne tex...
    Var hittar man tangayikasnäckor, om man vill vara petig?
    Vilken art är lämpligast å prova i mindre kar... ja hur litet kan man ha?
    Har dunderhårt å ph-högt Uppsalavatten som säkert skulle passa perfekt.

    Anders L
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Det e bra Anli!

    Idealmått, som vanligt, ju större desto bättre. Eller rättare sagt, man bör anpassa akvariet efter vilken art man har. L.ocellatus som är mycket popul'är är väldigt aggressiv, där skulle jag statsa på minst 100liter för en liten grupp. L.brevis är én ganska snäll liten fisk som du lätt kan hålla i ett 40liters. Det här med bottenytan är ju det viktigaste, men enligt mina erfarenheter kan det vara bra med lite höjd också. De flesta snäcklekare kan hoppa ganska duktigt och har man ett akvarium där de blir skrämda kan man hitta en och annan på golvet dan efter. Så, enligt mina erfarenheter av snäcklkeare är ett 80liters akvarium ett bra akvarie för de flesta snäcklekare.

    Jag har själv tre snäcklkeare här hemma, Altolamprologus compressiceps shell, Lamprologus brevis narambo och lamprologus similis.

    Altolamprologusen är nog de som är bäst på att hoppa, förra ägaren gick från 10 individer till 7, och då hade han tejpat hörnorna på akvariet. jag släppte dem då i ett 540, där hoppar de inte alls, troligtvis på grund av höjden.

    Brevisen går nu i ett 375, innan hadej ag dem i ett 310. Alltså, jag vet ej hur hoppig den är. Dock verkar den vara en aning lugnare än A. sp shell. Den är inte heller så aggressiv, mina två par håller sig till varandra och bråkar inte. De är snälla och har ganska rolig teckning med en gul fläck på magen och silvervita, lodräta sträck på kroppen. Mina favortier bland snäcklekarna!

    Lamprologus similis har jag skrivit en artikel i ciklidbladet om, det var något av numren förra året. Också en härlig ciklid, lite lättare att ha i större grupper, jag har ca 5+5 i ett 90liters och de har precis börjat ge en massa små yngel. Rikigt härliga lirare är det, de kan gräva sönder vilket akvarie som helst.

    Sen kommer vi till det här med inredning. I Ads fördedrag visades neuthauma-snäckor. De är mycket fina och kostar ju en liten slant, sist jag kollade kostade de ca 10kr/st i damnark. På bottnen är det bäst med finkornig sand, typ strand-sand eller rådasand (0.33). Lite kalksten i akvariet uppskattar de, det är även bra med några större stenar som reviravdelare. Växter är hopplöst sålänge de inte växer på stenarna. Min stackars anubias blev uppgrävd rätt så ofta och flera gånger övertäckt med sand. Så växter går, men se till att de växt fast på en sten och inte står på bottnen. Då är de ganska dödsdömda.

    Så, ett akvarium på mellan 40 och 150 liter beroende på art, en massa snäckor och några större stenar är allt som behövs. Förutom fisk förstås
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Tack för utförligtsvar! Skall leta upp din artikel, kommer ihåg den nu!
      Men har man tätslutande ramp, typ de de där plastramperna som det brukar vara på mindre kar (aquael tex)så borde väl hoppandet inte var nåt problem?
      Vem vet, det kanske står ett litet tanga-kar undangömt i min källare en dag eller på grabbens rum så kan jag skylla på honom
      Anders L

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        hehe, det är nog bra med sån där heltäckande ramp, sålänge fiskarna inte kan landa ovanpå något täckglas och torka in där istället. Satsa du på ett snäcklekar-akvarium, det är riktigt skoj att se de små rackarna gräva sönder en noggrannt planerad inredning
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • shcolsson
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 256

          #5
          Hej Anli,

          Jag har lek på mina Neolamprologus Brevis "Liuva" i ett 37-liters kar. Paret går där tillsammans med ytterligare en hane. Det fungerar jättebra. Precis som Jonas skriver så är de väldigt hoppglada fiskar. (De var 5 vuxna djur från början, katten blev iofs glad därhemma.) Heltäckande ramp/täckglas är ett måste. Brevisarna är tuffa. De ända mina backar för är håven!

          Inredningen i mitt 37-liters är torftig! Man får ju inte plats med så mycket mer än fisken sanden och snäckorna i en 37:a! Men det fungerar.

          Lycka till med dessa intressanta djur!
          Experience is something you get right after you need it.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Nu har jag bestämt mig, det blir ännu ett kar som jag ställer ut på arbetsplatsen. En kollega hade ett 60 liters till övers med heltäckande plastramp. Vi ställer upp den med biltema-sand och vinbergssnäckor så länge... sen får vi se vad vi kan få tag på av de fiskar som rekomenderas!
            Ännu mer underhållande fikapauser... hm, inte så bra för effektiviten kanske
            Anders L

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              härmapa!! så gör du bara för att jag sa att jag skulle ha brevisar på jobbet

              Men det är bra då får vi ha en gemensam jakt på "riktiga" snäckor sen.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                yep, värsta tanga-snubbarna
                Anders L

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Hej.

                  har för mig att aquarium malawi i örebro har riktiga snäckor.

                  mvh

                  Peter
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Kollade in lite fisk idag, hittade brevis och ocellatus "golden" eller "yellow" nåt, samt någon sort till. Är ocellatusen utesluten i ett 54 liters, typ 5 st? den såg ju så fin ut... 80-120 pix för en liten fiskfis!!!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • johanssonsan
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 160

                      #11
                      Malawisnäckor finns hos Akvarielagret.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Kör på L.Multifasciatus ,det är dom med mest CA i !
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Inhandlade en näve "brevis" i dag... mycket oansenliga stackare måste jag säga!
                          Men det kanske blir kul när de har boat in sig.
                          Ser man någon skillnad på hanar å honor? Chansade på att hanarna var störst så det blev 2+3 stycken så länge.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Vad skådar mina norrlänska ögon, vem har mutat dig anli med att börja med "tangs"?[:0]

                            Lycka till!

                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                              Vad skådar mina norrlänska ögon, vem har mutat dig anli med att börja med "tangs"?[:0]

                              Lycka till!
                              De e på jobbet så det räknas inte
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...