Malawi med vit prick på ögat:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Malawi med vit prick på ögat:(

    En vf Mbenji thick lips hane jag fått hem idag har en vit prick på ena ögat och andas rätt fort. I övrigt är den pigg och äter som besatt, den är rätt mager dock.Nu byter jag vatten för säkerhets skull, men inga andra fiskar är dåliga på något sätt.

    Vad kan det vara? Borde jag ta bort den från mina övriga malawi?

    Tacksam för alla funderingar och svar
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Jag skulle nog ta bort den om du är rädd om de övriga invånarna i karet, om du har ngt ledigt kar över. jag brukar byta vatten å skicka i lite salt å då kan det försvinna. har du ngt kort på den??
    Den kanske har fått ngn skada i transporten. Svår tatt säga vad det är vill nog se kort på ögat först innan jag vågar uttala mig.
    Lycka till med din tjockläpp!
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      fiskar med stora ögon kan lätt få vita prickar mitt i ögat om de skrapar emot det mot t.ex. en sten eller andra fiskars fjäll(vid transport). Så stressa den inte genom att flytta den utan låt den gå med de andra.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Mård
        Användare
        • februari 2004
        • 285

        #4
        Tack för svaren Nu fyller jag karet igen efter vatten bytet har även saltat. Vill hälst inte flytta den eftersom den är rätt stor. Blir så litet för den i karen jag har som den skulle kunna gå i. Än så länge är den ju väldigt pigg. Så jag får väl hoppas att det är något den fått under transporten men man vet ju aldig med VF fisk de kan ju vara lite si och så med dom ibland vad jag förstår. Och att den andas fort är ju inget gott tecken Men än så länge tror jag inte det är aktuellt at flytta den får se i morgon hur det verkar vara då.
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          hur ser pricken ut ? är det bara en liten vanlig prick?
          Jag hade en stor prick på en av mina VF P.milomo för ett par veckor sen, pricken gick typ utåt...är det så på din med?
          Det gick iaf över redan efter ett par dagar utan att jag gjorde nånting..
          Så jag håller med Fjärilscikliden vänta ett tag och se om den blir bättre, känns onödigt att flytta den just nu tycker jag iaf..

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #6
            Svårt att beskriva hur pricken ser ut...men hum ja...den är ju inte så stor men den syns ändå tydligt. Om det går utåt är svårt att se. Värre har det iaf inte blivit och den är fortfarande lika pigg. Så jag hoppas att det yttrar sig som det gjorde för dig HeNkEdeh. Men jag får väl hålla koll på den och se vad som händer...
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Nu har det gått ett antal dagar och nog fan är den fortfarnde där. Fisken är pigg men fläcken har inte försvunnit. Vad kan det vara? Fortfarande en fraktskada eller någon sjukdom?
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • oktober 2004
                • 1133

                #8
                han du beskriva pricken lite bättre? Dt kan kanske vara att fisken är blind på det ögat.
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 285

                  #9
                  MM svårt att beskriva....en liten prick mitt på ögat...hur brukar det se ut om fisken är bild?
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    1) är pricken suddig eller skarp i konturen?
                    2) sitter den på ytan av ögat, eller djupt inne i ögat?
                    3) är det en VF fisk?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...