Ny hona, placera hannen i yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • juni 2002
    • 78

    Ny hona, placera hannen i yngelkar

    Hejsan! Var ett tag sen jag skrev här, men har ett litet dilemma nu. Köpte en till hona till min hongihane, har 1 hona innan. Han var på henne direkt och körde slut på henne så att säga, uppvaktade, bet, jagade etc. Nu är hon ganska utpumpad och sönderbiten och ingen mat har hon ätit.

    Har ett litet 40-liters att sätta igång ev, men tar ju ett tag innan det är beboeligt.
    Ett litet yngelkar kanske kan rädda henne? Kanske inte att placera henne där, då blir hon nog bara ännu mer rädd och äter inget. Funderar starkt på att sätta min hanne där några dagar, då går honan säker eftersom det bara är han som antastar henne.
    Kanske lite taskigt att sätta en fullvuxen hongihanne där, men vad gör man, synd om honan.
    Vad tror ni?
    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    ta ut hannen och släpp han i ett eget akvarium, det är bättre att honan får vänja sig vid akvariet utan att bli anstad av hannen.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Visst kan du sätta hongihanen i ett yngelkar, men ännu lättare vore kanske att placera honom i en yngelkasse som hänger i det vanliga akvariet. Han klarar sig bra där några dagar.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • engstedt
        Användare
        • juni 2002
        • 78

        #4
        Tack för svar! Vad jag menade med yngelkar är ett sådant som hänger i det vanliga akvariet. Ganska litet, kanske 10*20*8 cm.
        Avvaktade igår, honan såg ganska risig ut. Men efter ett tag hittade hon en plats bakom pumpen, och nu idag har hon t.o.m ätit. Så det kanske inte behövs, iofs behöver hongihannnens stolthet straffas lite kanske hehe...
        _______________________
        400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

        Kommentar

        • engstedt
          Användare
          • juni 2002
          • 78

          #5
          Tyvärr dog honan idag, ihjäljagad av hannen Jaja, he is a mean motherfucker, svårt att komma ifrån.
          _______________________
          400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

          Kommentar

          • dempa
            Användare
            • april 2005
            • 35

            #6
            Vi gjorde så att vi placerade den hane som var helt tokig och elak i en hink. Detta tills vi skaffade ett större akvarium.
            Hongihanen gick i över två veckor i en vanlig skurhink.
            Testade släppa tillbaka honom med 3-4 dagars mellanrum men han började nästan genast terrorisera de andra igen. Så han lärde sig inte av läxan och fick återgå till isoleringen

            Kommentar

            Arbetssätt...