Frontosor och kompisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Frontosor och kompisar

    Om jag vill ha Frontosor och börjar med ungdjur vad är lämpligt att ha tillsammans med dom i ett 4a:hundra liters akvarium? Calocromis?
    Senare när dom blir vuxna och dom har fått en större burk att leva i vad är då lämpligt som kompisar åt dom?
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Känns det tvunget att vara biotopriktig? Om inte så tycker jag att Cyrtocara moorii är det optimala sällskapet till Cyphotilapia frontosa. Callochromis är nog lite för virriga är jag rädd för, och när frontosorna växer till sig tvekar de inte för att smaka på callochromis. En ytterligare fördel med c. moorii är att de kan vara sällskap under hela sin livtid, inte bara som ungfisk.

    Du skriver också att du skall skaffa ett större akvarium, och när det gäller frontosor kommer de inom 2-3 år att kräva minst(!) ett 540-liters akvarium.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • december 2003
      • 374

      #3
      mitt standard svar for cyphotilapia's :

      alla haps i princip gar bra, altolamprologus gar ocksa bra. Fran tang ar det inte mkt som passar in med dessa tyvarr

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Kompisen har frontoser med leleupi, sexfascius och compriceps och det funkar bra och alla dessutom från tangayika. Och det är vuxna frontoser jag pratar om.

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #5
          haf kör med olika malawi mest mbuna nu, men då är också frontosorna ganska små!
          Lycka til med Frontosorna riktigt vacker fisk!!

          mvh: tom
          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Jag skulle köra med lite större malawiciklider... Rödzebra, Trewavasae Red Top och någon riktigt stor zebra vore kul. Jag har själv ett gäng små frontosor (6cm) som går och växer till sig i ett mbunakar och de är redan nu vackra att se på!

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Jag vill hålla enbart Tanganyika tillsammans med frontosorna, det är väl det som är det svåra. Men nånting måste det väl finnas som funkar?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av endymion

                Kompisen har frontoser med leleupi, sexfascius och compriceps och det funkar bra och alla dessutom från tangayika. Och det är vuxna frontoser jag pratar om.
                sexifascius tankte jag inte pa!

                En kompis till mig har haft ett tiotal lelupi's uppatna av frontosor, sa det ar formodligen en hit-or-miss grejj :/

                Kommentar

                Arbetssätt...