Polygyna N. brevis.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chph
    Användare
    • november 2003
    • 26

    Polygyna N. brevis.

    Neolamprologus brevis brukar ju i litteraturen beskrivas som monogam, med en hanne och en hona som delar en snäcka.

    Jag har dock en annan erfarenhet av de tre N. brevis (en hanne, två honor) jag höll. Honorna höll en snäcka var i varsin ände av akvariet, medan hannen hade sin egen snäcka i mitten. Han lekte sedan växelvis med honorna, så att jag alltid hade yngel i akvariet.

    Finns det någon annan som har erfarnhet av polygyna N. brevis?
    Christopher
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Om jag inte minns fel sa har Carl Westholm kort pa polygyna brevis fran sjon.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      Om jag inte minns fel sa har Carl Westholm kort pa polygyna brevis fran sjon.
      calliurus blev 1988 synonymiserad med brevis av Poll, och ingen har upphävt detta, så brevis är nu från 5 - 11 cm stor, monogam eller polygyn, med eller utan lyrfena, beroende på population, och kommer så förbli tills nån samlar in fisk på plats och reder upp denna beklagliga röra.

      That said... har jag hört sägas att 'sunspot' varianten av den riktiga brevis är haremslekare. Kan även gälla andra varianter.

      Kommentar

      • Chph
        Användare
        • november 2003
        • 26

        #4
        Jo, mina brevis var just "sunspot", så det löste väl det lilla mysteriet.
        Christopher

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          halloj!
          Jag kan inte bidra med kunskap i ämnet men får erkänna att jag inte kände till ordet polygyni så jag surfade upp dess betydelse på nätet, även om det inte var svårt att sluta sig till att det betydde ungefär samma sak som polygami mha inlägget.

          Ingenstans på nätet hittar jag någon referens till att det används inom zoologin, sådana referenser finns däremot för polygami. Är det någon skillnad i betydelse mellan polygyni och polygami inom zoologin?

          /Daniel, nyfiken idag
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö

            Är det någon skillnad i betydelse mellan polygyni och polygami inom zoologin?
            Efter lite surfande besvarar jag mig själv: Med polygami kan det vara antingen honan eller hanen som har flera partners. Polygyni är polygami när en hane har flera honor.

            har dock fortfarande inte hittat någon bra sida som refererar till ordets användning inom zoologin. En sökning på nätet ger massor av träffar med antingen socialantropologiska teman, eller så är det kristna i USA som propagerar för månggifte de menar att bibeln dem förespråkar det.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7



              Polygami betyder ju flergifte, ett uttryck man kanske bör försöka undvika när det handlar om djur.

              Finns f.ö. även polyandri, fast det är sällsyntare.

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren




                Polygami betyder ju flergifte, ett uttryck man kanske bör försöka undvika när det handlar om djur.

                Finns f.ö. även polyandri, fast det är sällsyntare.

                vi skrev visst samtidigt....

                Men polyandri/polygyni betyder också just flergifte, eller liknande strukturella institutioner i mänskliga samhällen, enligt:


                Har inte polygami såväl som polygyni/polyandri överförda betydelser inom sociobiologin, men polygami är en bredare term som inte specificerar kön?

                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • december 2003
                  • 374

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
                  [br
                  Finns f.ö. även polyandri, fast det är sällsyntare.

                  Sa raknas Cyathopharanx Furcifer som en polyandri art? Mina honor gar ofta fran en hane till en hane och 'get jiggy' med bada tva. Sa som jag farstar lanken skulle den alltsa klassas som en polyandri art?

                  Kommentar

                  • Chph
                    Användare
                    • november 2003
                    • 26

                    #10
                    Polygyni är väl en vedertagen zoologisk term...
                    Mike, jobbar du fortfarande på Naturhistoriska? Du hjälpte mig när jag arbetade med en uppsats om ciklidsystematik för Sven. Fast det var ju ett tag sedan.
                    Christopher

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Chph

                      Polygyni är väl en vedertagen zoologisk term...
                      Jo det är väl fastslaget med Mikes länkar ovan. Men polygami då, är det också en vedertagen zoologisk term? Enligt mike borde man undvika den men stämmer detta?

                      /Daniel, fortfarande nyfiken
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Chph
                        Användare
                        • november 2003
                        • 26

                        #12
                        Ja, det är det väl. I Biology (5th ed.) av Campbell står det: "polygamous, an individual of one sex mating with several of the other"
                        Neil Campbell är ju en respekterad biolog, och använder ordet i sin lärobok som är ett standardverk, åtminstonde på Stockholms universitet.
                        Man borde med andra ord kunna använda ordet utan att skämmas även i zoologiska sammanhang.
                        Christopher

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          C. furcifer ar polygam dvs. bade honor och hanar har flera partner. Alla med alla (t ex ett lekande sillstim) brukar aven kallas for ett promiskuost parningssystem. Ofta ar parningssystemen inte sa solklara och de blir glidningar beroende pa konskvoten (eller egentligen den operationella konskvoten - hur manga av varje kon som vill para sig vid tillfallet).

                          Ordet sociobiologi handlar inte bara om manniskor sa att ni tanker pa det. Vi skulle nastan kunna kalla vart forum for ett sociobiologiskt forum (alltsa ciklidernas sociobiologi). Beteendeekologi ar ungefar samma sak.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Ordet sociobiologi handlar inte bara om manniskor sa att ni tanker pa det.
                            Hmm när jag skrev sociobiologi ovan menade jag zoologi...
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Fast nar vi talar om cikliders parningssystem sa ar sociobiologi en utmarkt term, aven om beteendeekologi anvands oftare. Det var alltsa bara ett papekande fran min sida, ingen rattelse.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...