Ny urvals odlad Auloncara, vad tycks ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    Ny urvals odlad Auloncara, vad tycks ??

    Detta är ju en firre för en AuloncaraNÖRD som mig , fan vet om man inte skulle ta sig Danmark för att få ett par.

    Denna kallar odlaren Auloncara spec. Feuerfisch, passande namn i mitt tycke..och en jäkla grann fisk.

  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Nja sådär tycker jag. Om jag skulle nån gång skaffa den skulle jag inte köpa den innan den anses accepterad och fiskens rötter kom fram...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Förstår din hållning Zaphi, men som sagt..ska man bara ha den för att förgylla sitt "showset" spelar det väl ingen större roll. Alla vill ju inte hålla på med odling utan har ju sina fiskar för nöjes skull eller hur.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        För nöjes skull? Jaha, Är det därför vi håller på?

        Det hade faktiskt inte spelat någon roll för mig. Pengarna går ju isåfall nämligen i slutändan till den som fått fram bastarden och till den som ser till att sånt finns på marknaden. Om det nu är en bastard eller inte återstå att se.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Säljaren påstår att han "urvalsodlat" i 15 år..det må ju vara osagt...och ja, jag håller min fisk för nöjes skull och inte för att odla som så många av er andra här inne (dig inräknat)..därmed inte sagt att jag påstår att du inte håller din fisk för ditt eget höga nöjes skull. Men vet ju att det gäller helt andra kriterier för er som odlar, medans jag själv bara är ute efter snygga/trevliga fiskar.

          Förstår din hållning ännu mer om man nu utgår ifrån att det är en bastard..oseriösa odlare är ju inget ni ärliga är interesserade av att bli förknippade med..men det finns ju andra "bastarder" på marknaden i så fall eller hur (typ "Röd Rubin") den är ju rumsren idag men man kan ju fråga sig hur det lät när den dök upp 1a gången..nu vet jag inte vem/var/hur eller varför den togs fram, men kan ju då ställa frågan hur rätt var det från början, vem gav tillstånd till att just Rubinen skulle få odlas fram, vem kontrollerade att inget "orent" blod blandades in o.s.v.

          Bastard eller ej..jag tycker den är snygg och hade inte haft något emot att ha ett par i min balja.

          M.V.H.
          Belgarath (The "Unholy" Sorccerer)

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • februari 2003
            • 1686

            #6
            har ju aldrig varit ett fan av afrikanska "stor sjö" ciklider, inte heller någon större anhängare av odlingsformer men den där va riktigt fin! Skulle aldrig få bo hemma hos mig men endå, grymmt fin fisk!
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              Jag har odlat akv.fisk sedan "Dackes" dagar..Att förbättra tex.nyanserna/färgteckningen
              är ju ,liksom,en "bevarelse drift". Jag tror att alla ,som uppföder fisk,väljer de vackraste exemplaren för vidare genetik.
              Hur kan man då få en ex. -naturligt röd-fisk att plötsligt bli blå?? Min förklaring är följande (inte vetenskapligt belagd)
              (endast "empirisk-vetande") 1/Arten är utbredd över ett stort geografiskt område: det finns massor av färgvarianter att "laborera från!
              2/Arten har -väldigt- nära "artfränder",som inte ger en steril avkomma. Av den senare..mistänker jag att många av våra "popolär"
              akvariumfiskar skapats..(tex. slöjstjärt) -Mr.Fish-

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Tycker ni att jag är ute och cyklar när jag påstår att jag ser mycket av metriaclima-släktet i den där bastarden?

                När malawisjön kan erbjuda över 600 rena arter av mestadels spektakulära ciklider, varför skall man känna sig tvungen att dra upp sådana fiskar?
                Tony Englund

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  citatengarna går ju isåfall nämligen i slutändan till den som fått fram bastarden och till den som ser till att sånt finns på marknaden.
                  Bra sakt av en som har discodiskus och rödrubin

                  citat:När malawisjön kan erbjuda över 600 rena arter av mestadels spektakulära ciklider, varför skall man känna sig tvungen att dra upp sådana fiskar?
                  Har jag heller aldrig förstått, finns otroligt många arter som är otroligt snygga i sjön!

                  Kommentar

                  • jimel
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 63

                    #10
                    Tycker den va snygg
                    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Snygg. Som en slöjstjärt eller triangelguppy ungefär.

                      /Daniel, vildformspuritan...
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • perik9
                        Användare
                        • april 2002
                        • 161

                        #12
                        Jag odlar på A. Mc sp ???????????
                        Varför är det sån tabu att odla på dessa fiskarna?
                        Det förkommer en del hybrider i sjön också.
                        Jag fattar inte varför man måste vara så noga med att bara hålla rena arter,A. Röd Rubin hur många har inte den.
                        Sen är det ju samma med urvalsodlingen,det finns inte så röda
                        M Estrade, L.(sp) Hongi m.m i sjön som vi har vi våra baljor.
                        Man har vär fisken för att den är snygg.
                        Troffarna tex... om Körsbären inte har helt runda fläckar så är det fula Körsbär, det klart har du kulor så köper du en 7-10 boxar och sortar upp dom till en grupp på 30-40 djur med fina fläckar då får du en stam som inte ens finns i Sjön.
                        Är man bara noga med att tala om att det är en hybrid eller en framodlad sort så är det helt ok tycker jag.
                        Mvh Perran
                        Perran

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

                          Bra sakt av en som har discodiskus och rödrubin
                          Rötterna på röd rubin är kända och det anses accepterat med diskus med så jag tycker ditt uttalande är idiotiskt rent ut sagt. Alla drar sin gräns nånstans och där drar jag min. Du får gärna dra din vart du vill. Vi har precis pratat om detta bland moderatorerna och jag är en av dem som verkligen är emot exempelvis korsningar utanför släkten, men det finns delade meningar kring detta tydligen.

                          Belgarath: Jag är ingen storodlare, jag har mina fiskar för nöjes skull och absolut inte för att odla i första hand. Att det blir lite yngel då och då är bara en bonus.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av perik9

                            Jag odlar på A. Mc sp ???????????
                            Varför är det sån tabu att odla på dessa fiskarna?
                            Det förkommer en del hybrider i sjön också.
                            Jag fattar inte varför man måste vara så noga med att bara hålla rena arter,A. Röd Rubin hur många har inte den.
                            Perran, det är en j%#&a skillnad på att urvalsodla en färg på en art (röd rubin, hongi etc) än att korsa två arter från helt olika släkten som dina A. sp. MC. Det är enorm skillnad.

                            Att urvalsodla är i princip att se till att man skaffar en tjej med snygga föräldrar. Att korsa skulle vara att fortplanta sig med apor. (I princip, hoppas ni försår metaforen
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Belgarath
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 584

                              #15
                              Jaja Zaphi..jag menade inte att du var någon King Pin på odlar marknaden..men tillstå ändock att du har mer rena artakvarium just med tanke på att det aldrig är helt fel om det blir yngel (som kan avyttras på ett eller annat vis), och blir det då korsningar så är det ju klart ingen hit. Grundar detta påstående på vår diskussion angående min hållning av mer än 1 typ/spec. Auloncara i mitt lilla 200 kar, vilket du ju redan sagt (i en annan tråd) tycker är helt "vansinnigt" typ .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...