Hur tar jag hand om ynglena i början?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Hur tar jag hand om ynglena i början?

    Hejsan! Har ett gäng honor som går mot 3 veckorssträcket nu och det lär väl bli yngel i veckan som kommer! Eftersom det är första gången har jag inga andra förberedelsen än ett nytt 125liters kar åt dom små rackarna. Det är flera honor som blev på smällen samtidigt och alla 3 går nu i 125an. Antar att det inte blir så bra om ynglena simmar fritt med andra honor i karet så jag tänkte ha dom i yngelkassar tills karet är fritt från mammorna. Bra idé? (kullarna för sig)

    Sedan är det det här med maten! Vad ska jag mata dom med? Måste jag ha artemia eller kan jag bara mata dom med finfinfördelad räkmix eller smulade flingor? Smulor av pellets kanske?

    Hur länge behöver honorna äta upp sig innan man tar tillbaka dom till stora karet?

    /Andreas
  • Kentaberglund
    Användare
    • februari 2005
    • 22

    #2
    K
    Coolt med yngel Vad är det för fisk?
    Skulla mata med plankton eller bosmider,
    beroende på fisk kan det vara ide att flytta morsorna så dom inte börjar knapra på nykomlingarna.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Om det är malawiciklider kan du direkt börja mata med smulat flingfoder till småttingarna.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Det är mina M. Johanni som tuggar.

        Kommentar

        • dempa
          Användare
          • april 2005
          • 35

          #5
          Edtersom jag knappast är en expert på detta område (har endast fått en kull demasoniyngel samt har en rödzebra som ska spotta när som helst) så kanske jag inte ska uttala mig egentligen.
          Men kläcka egen artemia kändes för svårt, så vi fick tipset att mata med cyclops i början. Efter knappt två veckor var cyclopsen för liten och vi kunde mata med mysis som vi smular sönder.

          Man kanske skulle köpa på sig alla ingredienserna i en räkmix och låna en hushållsmixer och fixa sig en egen räkmix..

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Smulade ner lite flingfoder förut så det tänker jag mata med i början... När börjar jag mata? Tömde en av dom förut (tänkte ta alla men fan va fel det kändes! Kommer aldrig mer tömma.. de får spotta själva hädanefter!) och alla 6 (första kullen) var frisimmande och krya! Ska jag börja mata med en gång eller vänta några dagar?

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              bara mata på, sålänge de inte har gulesäcken så behöver de käk!
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Okej de käkar smulade sera vipan med god aptit! Frågan är om det är bättre med smulade pellets? Vad tror ni?

                Kommentar

                Arbetssätt...