Calvus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjabo
    Användare
    • mars 2003
    • 16

    Calvus

    ja har ett par pärl-calvus och honan är bara hälften så stor som hannen och blir jagad hela tiden.. har byggt 2 st rösen på varsin sida i karet och har ett antal snäckor men ändå envisas honan att simma i mitten av karet och bli jagad.. hon har blivit gasnka ordentligt tilltygad.. ska jag köpa en hona till så han får avreagera sig på 2 st lr finns det nåt annat man kan göra så slipper honan dö?
    ha de gött
  • dempa
    Användare
    • april 2005
    • 35

    #2
    Synd att inte denna tråden fått några svar.
    Kan bara säga att vi också har två pärl-calvusar, en ljusare större hane och en mörkare mindre hona. Hanen har aldrig bråkat med honan utan det verkar vara en mycket fredlig fisk.

    Den är riktigt tjusig calvusen. Så tufft att den är så oerhört smal, men lagom hög och lång!

    Kommentar

    • Ted
      Användare
      • november 2003
      • 157

      #3
      Jag hade för några år sedan en trio Calvusar. Hanen var väl mer eller mindre fullvuxen med 2 honor som var kanske 7cm.
      Köpte dem som ett par och fick en hona extra då den annars blivit själv i butiken.
      Paret lekte några gånger och hanen visade inte någon agressivitet mot "sin" hona däremot fick den överblivna honan stryka sig längs väggarnaför att undkomma.
      Kanske är det bra att ha en extra hona.. eller var mitt akvarium lite för litet (bara 220l)..
      vad har du för storlek på karet och vilka medinvånare finns det??
      /Ted
      750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • februari 2004
        • 213

        #4
        Ted:
        Hur fick du dem att leka? Använde du tex någon speciell typ av snäcka eller liknande? Hur gick det med ynglen?
        //Martin
        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Min VF calvus black pectoral - hanne slutar inte jaga sin stackars hona, jag har dem i ett 310 med två stenrösen, som hra smala sprickor och liknande för att honan skall kunna gömma sig. Men inte är hon i rösena, hon håller sig längst upp vid ytan hela tiden´och bli på så sätt jagad konstant. Dumma fiskar
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Ted
            Användare
            • november 2003
            • 157

            #6
            Martin>>
            Hade en havssnäcka, stående kanske 20 cm hög hanen kom bara en bit in, medans honan kunde gömma sig iden.
            Märkte att de lekt när hanen blev väldigt agressiv i sitt vaktande av snäckan. Han gjorde utfall mot glasrutan när man passerade akvariet.
            Tog upp snäckan med honan i och stoppade i ett ca 50 liters akvarium där ynglen så småningom kom ut.
            De växer RIKTIGT sakta.
            /Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • februari 2004
              • 213

              #7
              Ted:
              Har hört att det kan ta ett år för ynglen att bli 1 cm. Är det så för dig också? Vad matar du dem med? Hur många yngel fick du i kullen?
              Mvh
              Martin
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • Ted
                Användare
                • november 2003
                • 157

                #8
                citat:Har hört att det kan ta ett år för ynglen att bli 1 cm. Är det så för dig också? Vad matar du dem med? Hur många yngel fick du i kullen?
                Nu var det några år sedan jag hade calvusarna men jag vill minnas att det blev ca 25-30st yngel.
                Är inte heltsäker på hur sakta de växte men de blev kanske 1,5-2 cm, och jag hade dem ca 1år innan jag gav bort dem..
                Körde med smulad räkmix och fryst artemia.
                /Ted
                750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                Kommentar

                Arbetssätt...