Demasonifunderingar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Challe
    Användare
    • december 2003
    • 111

    Demasonifunderingar.....

    Jag funderar starkt på att försöka mig på att hålla Demasoni trots att det kanske är den svåraste Mbunan att hålla i akvarium. Jag har ett 500 liters kar (0.5*0.5*2 m)jag har nyligen monterat in en stor hörnficka med blåfiltermatta, har sedan tidigare ett stort ytterfilter och en cirkulationspump för att få upp cirkulationen i karet. Karet är vidare inrett med brun bakgrund, biltemas blästersand samt massor av lavasten. Det jag nu funderar på är de invånare i akvariumet som jag funderar på att ha kvar. Helst skulle jag vilja behålla 1 grupp rödzebror 2+5, 1 grupp Bright Blue 1+4 samt 1 grupp Tropheops sp "red top chilumba" 1+4..... antalet Demasoni som skulle i skulle i så fall vara 20 st som är leveransklara och bara väntar på ett beslut ifrån min sida... Hur skulle detta bli rent estetiskt? Jag har varit så koncentrerad på att försöka hitta så mycket information som möjligt om att hålla Demasoni så jag har förträngt tanken på hur lämplig den här blandningen skulle bli, både estetiskt och aggressionsmässigt.. ge mig gärna ideér, min hjärna har Demasonifeber och kan definitivt inte tänka klart.....
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Jag tror att en kompis till mig hade Bright blue och rödsebra tillsammans och att det finns en viss risk för korsning där. Någon som kan rätta mig ifall jag har fel?

    Vad gäller demasoni så tycker jag absolut att du ska prova. Personligen tycker jag att svårighetsgraden på demasoni är rejält överdriven. Har haft den ett par omgångar och vare sig jag eller någon av de jag känner som haft den har upplevt några problem med den. Därmed inte sagt att det inte kan gå fel men jag tycker inte du ska vara nervös över att prova.

    Hoppas allt går bra!
    /Mikael

    Kommentar

    • Challe
      Användare
      • december 2003
      • 111

      #3
      Både Bright blue och Rödzebra tillhör släktet Metriaclima så teoretiskt är det nog korsningsrisk men hitills har jag inte sett några sådana tendenser, dessutom odlar jag ej ifrån dessa grupper så jag fortsätter nog att hålla dessa arter tillsammans i detta kar.

      Intressant att du har hållt demasoni tidigare, hur stora grupper höll du? Det jag funderar mest på är om 20 st i ett 500 liters gör att det blir malawisoppa tillsammans med de andra....

      Kommentar

      • dempa
        Användare
        • april 2005
        • 35

        #4
        Vi har en riktig fisksoppa hemma i vårat 130 liters akvarium, där vi har två demasonis, en hane och en hona. Det roliga är att de faktiskt lekt och gett oss 11 yngel som går i ett eget litet kar. Och detta trots att demasonin sägs vara så oerhört aggressiv och svårflörtad, speciellt med tanke på att vi bara har 1 hona på 1 hane.
        Sen är ju inte akvariet särskilt stort, plus att som jag nämnde så är det rena rama soppan med fiskar från halva världen i.
        Planen är att köpa ett större så snart som möjligt.

        Så det är vad jag kan berätta om våra erfarenheter med demasoni!

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #5
          för mej så har demasoni bara varit ett rent helve**te nån dog i bukvattenshot ochså vidare!!

          mvh: tom
          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Håller med midas!
            jag har nog haft 10 demasoni på 1,5 år!
            Dom dör och dör och dör.
            Visst, dom e grymt snygga och intressanta.Men det var inga andra mbuna som dog i karet.Ett tips:mata bara med räkmix och växtflingfoder.Jag har 3 st nu, och hanen spelar för honorna hela tiden.det ser vackert ut!

            MvH ville
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            Arbetssätt...