malawi eller tanganyika till 2600l-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    malawi eller tanganyika till 2600l-kar

    Kommer börja bygga ett kar på ca 1x1x3meter. Som finnig tonåring körde jag sydamerikaner. Nu har jag ett 600-kar med malawi. Funderar (ingen brådska) på vad jag skall ha i mitt nya kar när det blir färdigt. Är lite sugen på tanganyika. Vad tycker ni? Kom gärna med förslag på arter också så jag har någat att drömma om medan jag bygger
  • jimel
    Användare
    • januari 2005
    • 63

    #2
    Åhh räcker det inte att drömma om karet?? *avis*
    Malawisar är ju snyggare men har inte någon erfarenhet av tanganyika
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

    Kommentar

    • Rickard81
      Användare
      • januari 2004
      • 91

      #3
      Frontosor.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Om du inte tillhör dom som vägrar blanda mellan sjöarna så skulle jag definitivt köra Frontosa Blue Mbipwe blandat med lite större malawi!

        Kommentar

        • Leif Edvardsson

          #5
          Malawi är ju snyggare men det kanske är intressantare med tanganyika? Du behöver inte vara avis än jimel, det är ett långtidsprojekt tills det är klart.
          Frontosor och haplisar kanske vore något, bra idé.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Featherfins och Troffar är det första jag tänker på.
            Tanganyika alltså..
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #7
              Hade satsat på några RIKTIGT FETA rovciklider från Malawi...typ Champsochromis Spilorhynchus eller Champsochromis Caeruleus, Fossorochromis Rostratus, Tyrannochromis Macrostoma eller Buccochromis Rhoadesii för att nämna några...vilka biffar dom blir i din jättebalja .

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                Bentochromis Tricoti , Cardiopharynx schoutedeni och Cyprichromis Leptosoma skulle vara min kombination , men sen har jag ocksa en forkarlek for silverfargade fiskar som blixtrar till med varldens finaste farger!

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  När jag var en kvisselfri tonåring så önskade jag big rovmalawi...skulle jag prova om sånt kar.T-sjöns firrar är nog tråkigare(har iofs) bara haft troffar[]

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av hutti

                    När jag var en kvisselfri tonåring så önskade jag big rovmalawi...skulle jag prova om sånt kar.T-sjöns firrar är nog tråkigare(har iofs) bara haft troffar[]
                    tropheus ar som dyra mbunas typ sa att saga att tang inte har intressantare fiskar ar helt fel

                    tang har mkt mer intressanta fiskar an malawi! Allt som malawi har , har tang. Vill du ha rovfiskar? Testa Lepidiolamprologus elongatus och dylika fiskar

                    enda problemet ar oftast farger, manga av de vackra tang fiskarna ar silverfargade och sen blir de fina nar de 'get lucky' . Malawi hanar ar ofta fina 24/7 - vilket gor de mer intressanta om man tycker farger ar ett intressant beteende (jag klassar farg som beteende)

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #11
                      säkert har t-sjön fräcka fiskar...det har dock malawisjön också...men som du är inne på så lutar det nog åt malawis tjusigare färger...hellre beteende o tjusig,än beteende o ingenting(ej troffar)

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • december 2003
                        • 374

                        #12
                        ingen farg?

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!



                        mfl

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #13
                          hahaha....skojar lite...men malawi är ändå färggrannare[:p]....Sen framförallt...tillgången på fisk verkar större....en lite viktig poäng tycker jag

                          Kommentar

                          • Mattias Olsson
                            Användare
                            • september 2003
                            • 328

                            #14
                            vilket akvarium det kommer bli!!
                            Glöm inte att ta massor av bilder av bygget så vi andra har nåt att dregla efter...

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Hmm, att "fylla" 2600 liter med färggranna och intressanta tanganyikor som foai, furcifer och callochromis blir ju en ekonomisk härdsmälta kan man tro .

                              Jag är helt med de som förordar rov-malawis. Jag har själv ett antal arter i en hyffsat stor burk och fossorochromis rostratus, champsochromis caeruleus, tyrannochromis nigriventer är mycket svårslagna i allt enligt min åsikt. Har man dessutom en meter högt kommer man med största sannolikhet att få se dramatiska fiskjakter underifrån vilket man sällan får se i lägre akvarier. Eller varför inte en aristochromis christyi i sitt säregna falla-skadad-mot-botten-beteende högt ovanifrån? =)) MYS!
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...