Pseudotropheus saulosi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • le

    Pseudotropheus saulosi.

    Är det någon som har någon erfarenhet av denna fisk? Har hört att den inte kan gå ihop med Golden. Stämmer det?
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    en Härlig och relativt liten Malawiciklid!

    Tror nog att den kan gå bra ihop med Golden. Det ända jag kan tänka mig är korsningsrisken då saulosi honor och golden är relativt lika i färgen.. men jag tror inte det blir några problem iaf.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Dom funkar bra ihop!..Har själv haft dom ihop under ett par år..

      Kommentar

      • le

        #4
        Kanon! Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          De funkar bra ihop, men det kommer ju bli väldigt mycket gult. Att de är lika i färgen spelar mindre roll för korsningsrisken då fickarna inte lär se färger och då kroppsformen är otroligt olika på dessa fiskar. Se bara till att ha rikligt med honor till hanarna.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            funkar hur bra som hellst för mig......

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

              Att de är lika i färgen spelar mindre roll för korsningsrisken då fickarna inte lär se färger
              Hm låter udda... det är ju av den anledningen som hanarna färgar ut för att honorna ska se dom bättre? om dom då inte såg färger så verkar det ju skumt att dom skulle bli färgstarkare vid lek och därmed utsätta sig för risken att enklare bli upptäckta av rovfiskar vilket är en av anledningarna till att utfärgade hanar ofta är lite skyggare eftersom deras färprakt syns så väl...
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag är osäker på om de ser färger, men jag skulle inte tro det. Även om de inte gör det så ser de ju förmodligen skiftningar i gråskala vilket innebär att de ser klara färger skarpare även om de inte ser färgerna i sig. De lär även se kontraster bättre hos en utfärgad fisk.

                Ärligt talat är jag som sagt lite osäker, men men jag skulle inte tro att de ser färger.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • muppsson
                  Användare
                  • december 2004
                  • 21

                  #9
                  fiskar ser lätt färger.
                  vad vore då annars nyttan med t ex öringens lekdräkt den får för att locka till sig honor, öringar har förövrigt mycket bra syn jämfört med t ex abborren.i sportfiske sammanhang kan det dessutom vara en spec färg på draget som gäller för dagen,som drar hem mer fisk än ett annat exakt likadant drag fast med olika färger. spec gädd-drag där man kör med sk "irritations-färger" för att reta gäddan till hugg, och dessa är ju orange, rött m.m. alltså inga färger som annars förekommer i sjön
                  "shit happends"

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Zaphi!

                    Fiskar har ett ganska välutvecklat färgseende... kan vara bra att veta =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #11
                      Muppson och Deelay!

                      Det handlar ju inte om att de bara ser varandra som gråa skuggor för att de inte ser färg. Olika färger reflekterar ljus olika och ser därför annorlunda ut även om de inte är blåa eller gula. Jag tror ganska bestämt på att de ser allt i en gråskala som zaphi säger och det pratas ju även om det i sportfiskesamanhang muppson!

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Efter en lite sökning på nätet så verkar det ju som att det inte skulle vara något större fel på färgseendet hos fiskar utan snarare tvärtom... ?
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • muppsson
                          Användare
                          • december 2004
                          • 21

                          #13
                          blackened ja e ledsen men ditt argument håller inte riktigt. fiskar ser färger riktigt bra, skuggor o toningar oxå för den delen.
                          "shit happends"

                          Kommentar

                          • muppsson
                            Användare
                            • december 2004
                            • 21

                            #14
                            hitta detta på nätet

                            "Generellt kan man säga att fiskar har ett ganska väl utvecklat färgseende, många arter "ser" t.om. ultraviolett ljus!. Tänk bara på de färgsprakande lekdräkterna som förekommer hos tex en del arter av Stilla havs-lax. Det vore knappast någon idè att "investera" i en sådan dräkt om ingen uppskattar den.

                            När det gäller valet av föda är ju inte minst fiskare väl medvetna om att fiskar reagerar positivt (inte för fisken!) på röda och gula maggots. Experiment i akvarier har bekräftat att fiskar regerar olika på färger och att många fiskar reagerar snabbare och är mera huggvilliga om maten är färgad. Sen kan man ju undra varför, eftersom den naturliga födan, tex vatteninsekter inte är färgade. Det är kanske så att en röd nattsländelarv skulle vara så attraktiv att den genast skulle bli uppäten och därför har evolutionen styrt en utveckling mot mera diskreta färger. "

                            "shit happends"

                            Kommentar

                            • muppsson
                              Användare
                              • december 2004
                              • 21

                              #15
                              och detta då...

                              "Fiskögon är uppbyggda på samma sätt som våra egna ögon, men de har all brytkraft i linsen och ingen i hornhinnan (hos oss bryter hornhinnan kraftigare än linsen). Fiskars linser är helt klotrunda och flyttas fram och tillbaks i ögat för att fokusera på olika avstånd (hos oss ändras linsens form). De flesta fiskar har mycket välutvecklat färgseende. Sötvattensfiskar har speciellt bra färgseende i det röda området medan havsfiskar är bättre i det blå och gröna området. Synfältet är vanligen 180 grader för varje öga, och fiskar ser i alla riktningar där inte kroppen är i vägen. Undantag är djuphavsfiskar som ofta har ett mycket smalt synfält (30-40 grader) riktat rakt upp, och de saknar dessutom färgseende. Titta gärna i Nationalencyklopedin på syn, ögon, färgseende m.m. 1999."
                              "shit happends"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...