mitt nästa akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    Användare
    • augusti 2004
    • 294

    mitt nästa akvarium

    jag ska precis sälja mitt 220 liters akvarium, för att sedan ska köpa ett 375 liters..

    just nu lutar det på att jag ska ha tangayika firrar...

    då vill jag ha lite förslag till fiskar gärna någon lite större fisk?

    dom jag vill ha är

    Neolamprologus multifasciatus och prisessor

    undra om inte akvariumet kommer bli lite dött om man bara har små fiskar i ??
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0
  • tseppae
    Användare
    • mars 2005
    • 104

    #2
    Tjenare jag har en 500liters kar som är två meter lång jag hade i början mindre fiskar som guld barber,scalarer,guramisar,zebraciklider,guldsömcik lider.. det tyckte jag såg fint ut för det är litte mera rörelser i mindre fiskar men jag flyttade över dom mindre fiskarna. inskaffa mig ett par jaguarer..skaffar du inte för stora fiskar så har du fortvarande litte liv i karet...anars tycker jag att Cyphotilapia frontos (6 bandad) är fina men dom kan bli stora har jag hört så risken fins att du måste skaffa ett större kar sen i framtiden

    Kommentar

    • sleepy
      Användare
      • augusti 2004
      • 294

      #3
      okej.. men jag fuderar då på om de finns någon lite större o färgrannare tangayika firre, som funkar me dom andra 2 arterna
      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

      Kommentar

      • tseppae
        Användare
        • mars 2005
        • 104

        #4
        Tjenare jag var inne på zoopet o kollade på litte fiskar som kan vara utav intresse för dig som t ex Röd moorii den blir 15 cm och är algätare..sen fanns det Golden sexfasciatus men är kött ättare så om du får tag i ett vuxet x så kan det ju bli att dina prinsessor blir mat...men gå inpå zoopet å kolla på Tangayika fiskar så ser du.jag vett utav mitt eget erfarenhett att fiskar är som människor altså individuella så om det står att dom är agresiva så betyder det inte att dom blir det i ditt akvarium..var inte rädd för att testa dig fram lycka till

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Sleepy: med multisar och prinsessor i en 375.a kan du t.ex. ha frisimmare som cyprichromis leptosoma eller paracyprichromis nigripinnis (blue neon). Att ha tropheus är inte riktigt att rekommendra, det är lite skilda dieter på prinsessor och tropheus.

          Du bör inte heller prova dig fram med få tropheus, de är väldigt aggressiva i små grupper.

          Prova då hellre någon form av callochromis, pleurospilus bör kunna fungera i ditt akvarium. Antal, kanske 6-10stycken.
          Prinsessorna är väldigt aggresiva när de leker, du får hålla lite koll på dem så att de inte slår ihjäl några av de andra fiskarna.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • sleepy
            Användare
            • augusti 2004
            • 294

            #6
            okej tack ska tänka på saken
            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

            Kommentar

            Arbetssätt...