Malawi + växter = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Affe
    Användare
    • februari 2005
    • 18

    Malawi + växter = ?

    hej alla ni malawi ägare, har en fråga kan man ha växter med malawi , är det något som dom uppskattar eller dom bara äter upp den . har bara sten nu men vill ha lite färg , och så har jag hört att det hjälper till mot algproblem, tack för alla svar affe
    johan
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    #2
    Hej Affe!!
    Jag tror inte direkt att malawi skulle "gilla" att ha växter dem bryr sig säkert inte om de e lite växter i akvariumet dem kan ju säkert bita lite på dem men du får köpa tåliga växter.
    Jag har haft några växter som har funkat ett tag men jag är inte så bra på att sköta dem.
    Jag vet inte om de tar bort eller minskar algproblemet men du kan ju göra ett försök om du känner för de.

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Om man inte har en svindyr klippbiotop med BTN och moduler utan en mer alldaglig inredning tycker jag det sätter lite extra färg på akvariet. Och ryktet att de tar bort alger är 100% sant... Jag körde utan växter i en månad och det blev hur mycket skit som helst på stenar och grus men sedan jag satte i några växter igen har problemet löst sig!

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #4
        jag har ett malawi kar på 222L och där har en del valliseneria och det är riktigt snyggt!!
        klart så kan dom ju bita på dom och kanske ta sönder ibland men inte så farligt...
        men så till så att du har tålig växter! tex. anubias, vallisineria, svärdplantor m.m.


        mvh: tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          Är snarare så att dom gräver upp växterna hela tiden...
          Jag har slutat ha växter nu för dom bara blir uppgrävda och dör hela tiden, så skippa växterna

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • september 2004
            • 518

            #6
            Hej. jag har ljus sand,mycket gråsten,klippbakgrund,och sidenväxter,
            i mitt malawikar. Fejkväxterna hjälper visserligen inte mot alger,
            men det ger lite färg iallafall.

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #7
              Har anubias och "ciklidgräs" i mitt malawi kar och är det någon som stökar med växterna så är det jag (vid vattenbyte, ommöbleringar o dyl.) Har förvisso inte dom styggare Mbunasen men visst gräver både mina Goldens och Auloncaror ..men i ytterst liten utsträckning..så kör du med växter, det funkar hur bra som helst.

              Kommentar

              • pirran
                Användare
                • december 2004
                • 186

                #8
                jag har också växter hos mina malawi och det är inga som helst problem bara snyggt!!!
                pirran

                Kommentar

                • Affe
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 18

                  #9
                  tack för alla kloka svar , får väll dra ner i stan och inskaffa lite grönt.
                  johan

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #10
                    De där vallisineriorna..... kan man inte låta dem växa fast på ngt, tex en sten?

                    Vad är "Ciklidgräs"? Javamossa?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...