Dela tank?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magic
    Användare
    • oktober 2004
    • 23

    Dela tank?

    Jag funderar att skaffa ett till akvarium att ha nära mitt första, jag tänkte att man skulle ju kunna koppla en slang från det första ner i det andra och sedan tillbaka till det första igen så att vattnet cirkuleras genom båda akvariumen, det borde ju vara bättre det än att ha två separata, nån som testat?
    magic
  • Orppo
    Användare
    • september 2004
    • 518

    #2
    bra ide tycker jag.
    intessant.

    Kommentar

    • Kenneth.larsson
      Användare
      • februari 2005
      • 40

      #3
      Tanken har ju funnits men va faan. skulle vilja ha en slang som grabbarana kunde byta kar när dom ville
      har 4 akvarium

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #4
        Går väl att fixa med någon sorts plexiglas tub eller nått i så fall. Borra karen, silikona dit och hipp hopp har fiskarn x-antal meter/liter att röra sig på.

        Kommentar

        • magic
          Användare
          • oktober 2004
          • 23

          #5
          nja... tanken var inte att fiskarna ska simma igenon utan mest för reningen och för att kanske slippa göra dubbla vattenbyten, och för att det båda karen ska hålla samma ph, temperatur osv, är ju behändigt om man får yngel, är bara o håva upp o släppa i det nya.
          magic

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • september 2004
            • 518

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av magic

            nja... tanken var inte att fiskarna ska simma igenon utan mest för reningen och för att kanske slippa göra dubbla vattenbyten, och för att det båda karen ska hålla samma ph, temperatur osv, är ju behändigt om man får yngel, är bara o håva upp o släppa i det nya.
            Just det! bra ide som sagt.

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              #7
              magic ! Menar du att sätta en "hävert" som förbindelse mellan akvarierna eller ? Se då bara till att du inte får stopp i slangen från det första akvariet till det andra. Om det skulle bli stopp däremellan så skulle det ju kunna resultera i en redig översvämmning..

              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • september 2004
                • 518

                #8
                en poäng där jannemannen,men det skulle säkert gå att lösa med en flottör eller dylikt??
                vad vet jag?/jag gick bilmek!

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  det har varit uppe förut: http://www.fishighway.com/

                  kanske kan vara nåt

                  Kommentar

                  • Buckshot
                    Användare
                    • april 2002
                    • 244

                    #10
                    Jag hade 3 akvarier(200liter+1125liter+200liter) som var förbundna med ett slags plaströr, vita, ca 4cm diameter, inköpta i en vvs-butik.
                    Karen stod på rad, sammankopplade med plaströren i form av ett uppochnervänt U.
                    För att få cirkulation hade jag en liten pump(200 l/h)som pumpade vatten i en slang mellan dom båda yttre karen.
                    Iden med detta var att dra nytta av filtreringen som jag hade i det stora karet i mitten(filtermatta och droppfilter)
                    Karen måste vara lika höga.
                    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Det jobbiga är ju om man får sjukdom i ett av karen ...... helt plötsligt får man köpa en femliters dunk med meducin .... =)

                      Kommentar

                      • Kenneth.larsson
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 40

                        #12
                        På riktigt så skulle jag vilja dra ihop två tankar med en slang så att killarna skulle kunna besöka varandra.
                        K
                        har 4 akvarium

                        Kommentar

                        Arbetssätt...