Aul. Blue fluoresent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariann Engelbrektsson
    Användare
    • mars 2005
    • 11

    Aul. Blue fluoresent?

    Är det någon som hört om denna sort. Startade akvarium för någon månad sedan, och har köpt fiskar som enligt affären heter så, men kan inte hitta något på nätet om denna fisk. Finns det något mer känt namn?
    300 liter resp.
    150 liter
    Malawiciklider
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det kan vara en Aulonocara stuartgranti, där finns en del blå varianter som i handeln går under lite flashiga namn ibland.

    Tillägg
    Kan vara "Maisoni" jag har för mig att jag sett den under det namnet någonstans... om jag minns rätt dvs.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      jag tror jag har hört Aulonocara Stuartgranti chiwindi kallas för det någon gång. samma variant som hai reef om jag inte minns fel
      /Mikael

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Tyvärr ser man allt för ofta såna här felaktiga/bristfälliga namn i handeln. Vid en sökning på google får jag en träff på Akvarietekniks sida där det finns en Aulonocara som dom kallar Blue fluoresent Ntumbi. Jag gissar att det är en Aulonocara stuartgranti från Ntumba.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Mariann Engelbrektsson
          Användare
          • mars 2005
          • 11

          #5
          Ja, det var den sidan som jag också fick upp, och längre än så kom jag inte. Men nu är ni fler som tror på samma namn, så då kan det nog vara så. Tack för hjälpen, är inte så duktig på det här än.
          300 liter resp.
          150 liter
          Malawiciklider

          Kommentar

          • perik9
            Användare
            • april 2002
            • 161

            #6
            Det är en Aulonocara som African Diving hittade 2001 när jag var nere kommer ej ihåg fångstplats men den finns på äldre listor och det är hanlaren som ska sätta ut detta(Tycker jag), bristfällande namn kan det kallas eftersom Ad o Co(Stuart m.m) sätter alla namn.
            Efter 18 år i fisk fångst så anser jag att det finns ett MYCKET bra kunnande hos Mikael o Magnus i Dar es Salaam. African har under många år blivit särbehandlade av folk(inga namn)som pratat för andra Exportörter egen vinning????.
            Jag har sett deras jobb. pga dom har vi många nya arter(även om vissa ser nästan likadana ut så kommer dom från olika rev.
            Ex. Vad är en Labidochromis Sp Mbamba? är det en fisk som bara finns vid Mbamba Bay?? ja enligt Konings. Africkan har 5-6 olika fångst ställen på olika L. Kimpumaor , Jag har tex Labidochromis Kimpuma från Chuwa en redtop istället för yellow.
            Men nu är det slut på fisk till Sverige från dom. Håller med dom, blivit motarbetade trots fina artiklar m.m
            I framtiden kommer vi bara se nyheter från Stuart o co. synd.
            Jag var på jakt efter den knallröda Labidochromis Caereleus, som Magnus sa, den finns vi ska bara hitta den men nu är det slut på sötvatten för oss, kanske salt för dom som är intresserade.
            Tjo flöjt
            Perran
            (Vi är Kungarna på CB, Vi kan allt)

            Mvh Perran
            Perran

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av perik9

              Det är en Aulonocara som African Diving hittade 2001 när jag var nere kommer ej ihåg fångstplats men den finns på äldre listor och det är hanlaren som ska sätta ut detta
              Är det inte denna? http://www.cichlid-forum.com/profile...es.php?id=1405
              Den kallas "Blue fluoresent" i många lagerlistor:

              citat:Ursprungligen skickat av perik9

              Ad o Co(Stuart m.m) sätter alla namn.
              Stuart har såvitt jag vet inte beskrivet någon art, Ad har beskrivet några få. Så att säga att dom sätter alla namn känns lite snedvridet.

              citat:Efter 18 år i fisk fångst så anser jag att det finns ett MYCKET bra kunnande hos Mikael o Magnus i Dar es Salaam.
              Absolut, håller med dig. Därför blir det kul att läsa artikelserien som Mikael håller på att skriva till Ciklidbladet.

              citat framtiden kommer vi bara se nyheter från Stuart o co.
              Varför det?
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Mariann Engelbrektsson
                Användare
                • mars 2005
                • 11

                #8
                Det kan stämma med aul.stuartgranti (Ntumba). De är små än, men börjar kunna se färgerna lite. Börjar bli lite gula bakom gälarna.
                300 liter resp.
                150 liter
                Malawiciklider

                Kommentar

                • perik9
                  Användare
                  • april 2002
                  • 161

                  #9
                  Nej, Dom sätter inte dom vetenskapliga Namnen men dom specar dom, om Africkan gör detta så heter det att dom sätter sina egna namn på fisken Det tycker jag är snevridet.........??

                  Jag tycker inte alls den liknar Africkans Blue Fluoresent(Titta hos Kent Nol`s Ciklidhobby), men jag har för mig att dom fångade den i Mozambique.

                  Att Mikael håller på med en Artikel till CB hade jag inte en aning om, det har han inte sagt något till mig om. men jag håller på med en artikel ang. varför dom slutade (Minskade) Fiskandet.

                  Det kommer säkert lite fisk till Sverige (till Landskrona) men inte dessa mängder och förmodligen inga nya sorter.
                  Africkan kör på ett annat sätt idag, Dom som har intresse(Usa,Asien och några fler) för deras fisk får betälla fisken i förväg, sen så plockar dom efter önskelistorna och då tror jag att det inte blir tid att leta nya sorter.

                  Men vem vet det kan ändra sig, När Africkan har detta kunnandet så borde dom fortsätta(vad jag tycker själv)
                  Perran

                  Kommentar

                  • sigge
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 10

                    #10
                    Vill på bara tillägga att på Hässleholm´s Akvarieförening går det en grupp Aulonocara Stuartgranti Blue fluoresent Ntumba (3+3).
                    Finns en halvtaskig bild på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av perik9

                      Nej, Dom sätter inte dom vetenskapliga Namnen men dom specar dom, om Africkan gör detta så heter det att dom sätter sina egna namn på fisken Det tycker jag är snevridet.........??
                      Om du med "specar" menar att använda handelsnamn så är väl ok om det handlar om nya upptäckter, att hitta på nya handelsnamn på redan kända arter/varianter skapar mest förvirring. Med det menar jag inte att peka ut någon.

                      citat:Jag tycker inte alls den liknar Africkans Blue Fluoresent(Titta hos Kent Nol`s Ciklidhobby), men jag har för mig att dom fångade den i Mozambique.
                      Ntumba ligger i Moçambique.

                      citat:Att Mikael håller på med en Artikel till CB hade jag inte en aning om, det har han inte sagt något till mig om.
                      Mikael och jag träffades stax före han åkte ner till Afrika i höstas och diskuterade en artikelserie till Ciklidbladet.

                      citatet kommer säkert lite fisk till Sverige (till Landskrona) men inte dessa mängder och förmodligen inga nya sorter.
                      Enligt Jörgen kommer dom bara att ta hem fisk på beställning och satsa mer på turistverksamhet. Dom annonserar ju också i Ciklidbladet (Ankaret).
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • perik9
                        Användare
                        • april 2002
                        • 161

                        #12
                        Jag tycker inte den liknar den Blue fluoresent som African fångade( Kanske dålig bild).
                        Jag och Mikael träffades i sommras också då han o Lundblad var på besök hos mig, vi snackade om det då, även för ett par dagar sedan via mail.
                        Mikael är i Sverige nu, tror du det fångas någon fisk nu?
                        Micke tyckte inte det var aktuellt att fånga någon fisk pga priset på Troffar(som är en bulk fisk för dom) är för lågt. Om du åker över till våra grannar i Danmark så kan du köpa en av dom vanligare Troffarna för 95 kr Vf, Vad tror du avansen på denna fisk är för killarna nere i Dar??? Ska dom betala för att skicka oss fisk?, jag tror inte det kommer några mängder fisk från African till oss, då vi inte vill betala något för den.
                        Micke jag är ingen färsking jag har hållt på ganska intensivt med Mal-Ta-Vi i ca:14 år, har haft 3 st lokaler,har hjälpt folk i deras butiker Varit nere 2 korta vändor i Tanzania. både du o jag har varit nere, fast vi varit på olika företag. Du måste ju ha sett hur mycket jobb det ligger bakom fångsten,transporten,packningen, sändningar m.m?????
                        Ang. Artiklar jag skulle skrivit för 2-3 år sedan så var dessa inte intressanta för Cb, jag skickade ett ex av Artikeln till Micke, ja det är som det är kom vi fram till.

                        Jag skriver inte speciellt ofta på detta forumet det får våra andra Sköta, men ibland blir jag förbannad och måste ifrågasätta vad folk skriver. Tycker det är mycket tråkigt att Africkan Diving har fått mycket negativ respons från Cb( speciellt förr i tiden) Du kanske minns debatten ang. T. Red rainbow- var den fångades?? AD Konings VS Africkan.........Matchen är avgjord innan den börjat.
                        Du får ursäkta mig att jag blir lite frustrerad, Om du går tillbaka i Cb och läser från -90 och framåt så kan du se. Varför skrev Africkan mestadels sina artiklar i den fina tidskriften Akvariet?

                        Mvh Perran-- Kungälv
                        Perran

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Perran: Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du är ute efter. Först skriver du att African Diving med sitt kunnande och sin erfarenhet borde fortsätta. Sedan ger du själv exempel på den dåiga lönsamheten och ställer frågan -"Ska dom betala för att skicka oss fisk?". Givetvis kan man inte driva ett företag på det viset och det är väl också därför dom nu söker andra vägar.

                          citat:Tycker det är mycket tråkigt att Africkan Diving har fått mycket negativ respons från Cb( speciellt förr i tiden)
                          Hur det varit tidigare kan inte jag svara för, men under min tid som redaktör har det i alla fall inte varit någon negativ resopons från vår sida.

                          Jag tycker att vi nu börjar komma en bit från trådens ursprungliga syfte och om den ska fortsätta tycker jag att det bör göras i en ny tråd.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • perik9
                            Användare
                            • april 2002
                            • 161

                            #14
                            Du förstår inte vad jag menar överhuvudtaget eller vart jag vill komma??
                            nej då kan vi lika gärna lägga ner detta.
                            Mvh Perran-Kungälv
                            Perran

                            Kommentar

                            Arbetssätt...