Tuggande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovsor
    Användare
    • januari 2005
    • 55

    Tuggande hona

    Hej! Min Aulonocara sp röd rubinhona tuggar. Hur skall jag göra för att behålla så många som möjligt? Hur många brukar dom få?
    Jag har läst att man kan "tömma" dom, hur gör man det?
    Ynglen klarar sig väl inte i mitt 400-kar med 20 andra Mbunas.
    Kan jag flytta honan till ett 20 liters yngelkar?
    E tacksam för lite råd.
    Ove
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    citat:Ynglen klarar sig väl inte i mitt 400-kar med 20 andra Mbunas.
    Kan jag flytta honan till ett 20 liters yngelkar?
    E tacksam för lite råd.
    Det är som du säger ingen större chans att de klarar sig i fall du låter dem gå kvar med de andra.
    Du kan absolut flytta över henne till ett eget kar, det är det bästa i min mening.. att tömma honan går oxå bra, men jag tycker det är bra om honan själv får släppa ut dem när hon känner sig redo.

    Hur länge har hon tuggat?

    har hon gått 2-2,5 vecka och tuggat så tycker jag du bör flytta över henne..

    Mvh PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Så här gjorde jag.....
      *Fånga upp henne och lägg henne i ett eget kar.
      *Vänta till hon spottat ut ynglen.
      *Direkt efter spottning, mata lite då och då i ett par dagar (så honan får äta upp sig och bli stark)
      *Flytta tillbaks henne till stora karet

      Har försökt tömma en hona (Hongi). Var dock ganska svårt att få upp munnen, så jag valde istället att inte "påskyna naturen".
      Lycka till.
      /M

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        tömmning tycker jag du ska undvika. du kan om du vill flytta henne till ett kar som hon kan gå i, gör lite gömställen för ynglena o mata med smulat granualt el smulad räkmix.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Har du lediga kar skall du flytta henne. 20 liter är dock liiiite litet tycker jag nog. 40-60 är bättre. Du får lätt problem med vattnet i 20 liter.

          Då och då måste man dock tömma om det är platsbrist. Labidochromisar (hongi) har väldivt små munnar, så de är lite luriga, man måste vara försiktig.

          Det finns massor med information om detta på forumet, så du kan ju prova att söka på bågot av fökljande: spottkar, tuggande hona, tömma etc..
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...