Medicinering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    Medicinering

    Hej Alla,
    Jag håller just på att medicinera mina kära troffar med Aquamor 1 efter att ha sätt djuren stå och vagga och en stackare har tunn avföring.

    Jag undrar om ni tar ur filterna under medicineringsperioden?

    Jag har gjort det och låtit pumphuvudena vara i för att få rörelse i vattnet. En luftpump är också inkopplad för syresättning. Just nu är karet väldigt grumligt.
    Experience is something you get right after you need it.
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #2
    Finns det ingen som har några råd att komma med?
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      Det var tydligen en svår fråga!
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Jag har behandlat soten med Metronidazole. Det ska enligt uppgift inte påverka filtret så jag har inte kopplat ur det. Hur det är med Aquamor vet jag inte men kanske kan du hitta någon info på tillverkarens hemsida?

        Kommentar

        • shcolsson
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 256

          #5
          Tackar för tipset Christer! Är Metronidazole en effektiv medicin mot soten?
          Experience is something you get right after you need it.

          Kommentar

          • perik9
            Användare
            • april 2002
            • 161

            #6
            Det tvistas om vad som är det bästa mot Buken Metronidazol eller Nifurpirinol jag tror att bägge är mycket användbara.
            och jag tror också att Buken kan vara fler än en sorts Flagellater iallafall vad jag sett i Microskop, men jag tycker att man ska passa sig för att medicinera för mycket.
            Kör du med Aquamoor 1 så behöver du inte ta bort filtret. Baktopur innehåller mer av det verksamma ämnet Nifurpirinol.
            Vad gäller Metronidazol så tycker jag du ska medicinera 500-600 mg/100 liter vatten, och göra om denna procedur dag 3 och 5
            Mina erfarenheter
            Perran

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag har botat mina troffar en gång när de råkade på soten (misslyckats två-tre gånger tidigare). Jag använde Flagyl som man får utskrivet av en veterinär och hämtar ut det på Apoteket.

              Jag doserade 10ggr Flagyl i förhållande till akvarievolymen...dvs närmare 4000mg under två dagar till mitt 375L akvarium. Det hjälpte den gången iallafall.

              Om du funderar på att köpa Flagyl så beställ 400mg paket med 30st eller fler...

              Kommentar

              • ebbe_20
                Användare
                • februari 2005
                • 283

                #8
                jag tar alltid ut mitt filter då jag har medisinerat en gång mot svamp
                MVh
                Ebbe

                Kommentar

                • shcolsson
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 256

                  #9
                  Hej Alla,

                  Jag tackar för alla tips. Jag ska helt klart inhandla Flagyl 400 mg så snart jag fått recept ¨på det. Jag trodde att det var "ute" men jag använde det förr på 80-talet till mina Duboisi. Vad jag minns var det en relativt billig medicin. Bra att ha hemma!
                  Experience is something you get right after you need it.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...