kan man blanda malawi och tangaika??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbe_20
    Användare
    • februari 2005
    • 283

    kan man blanda malawi och tangaika??

    kan man blanda malawi och tangaika??
    MVh
    Ebbe
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Man kan men man bör inte göra det om man nu bortse från frontosor som ofta går i malawi kar

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      ja om de funkar i betende.

      Kommentar

      • ebbe_20
        Användare
        • februari 2005
        • 283

        #4
        ok för de finns ju endel fina tangaika med ju men ett par på frontosor får de nog bli i 600 liters karet när de kommer igång efter tapeseringen .. men tacksam för fler utlåtande :-)
        MVh
        Ebbe

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          det går bra enligt många att blanda tropheus/petrochromis med mbunas, jag har bland annat haft N.Cylindricus tillsammans med M.Johanni med enorm aggression/slagsmål som följd-att blanda substratlekare med munruvare är inget som jag rekommenderar
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • akvariekometen

            #6
            Det är inget jag rekomenderar heller

            Kommentar

            • ebbe_20
              Användare
              • februari 2005
              • 283

              #7
              ok.. men ett par av frontosor kan man väl ha?? eller?
              MVh
              Ebbe

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2004
                • 572

                #8
                ja....men kolla in lite beteende hos arterna....finns inga exakta ´svar här...men de trivs i likvärdigt vatten....Sen så finns det ju en mängd arter i bägge sjöarna som inte skulle va populärt om de råka på varann...Du vet predator vs byte...men med lite "gröna" fingrar så fixar man säkert en kombination....utan att fiskarna mår illa,handlar oftast i mitt tycke om en hysterisk biotop.."greij"

                Kommentar

                • ebbe_20
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 283

                  #9
                  ok ok .. men får nog bara bli ett par av Cyphotilapia frontosa sen får de nog bara vara malawisar för hela slanten men är de nån som är bra på Cyphotilapia frontosa som kan ge lite råd om den firren?
                  MVh
                  Ebbe

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    Att likställa predatorer med aggressivitet är en vanlig missuppfattning, tvärtom så är det ofta så att "vegeterianer" är betydligt mer aggressiva och stridslystna-som exempel så har jag provat att ha lepidolamprologus elongatus som är en rovfisk tillsammans med mbunas (ps.elongatus chailosi & m.auratus)-det gick inte alls! fick flytta rovisarna illa kvickt!
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av specmats

                      Att likställa predatorer med aggressivitet är en vanlig missuppfattning, tvärtom så är det ofta så att "vegeterianer" är betydligt mer aggressiva och stridslystna-som exempel så har jag provat att ha lepidolamprologus elongatus som är en rovfisk tillsammans med mbunas (ps.elongatus chailosi & m.auratus)-det gick inte alls! fick flytta rovisarna illa kvickt!
                      kan så hända,dvs likställa predatorer med aggresivitet....men det har jag icke gjort i detta fallet...om du nu syftar på mitt inlägg....

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        nej jag syftar inte på nån speciell utan menar mer att det är en ganska allmän missuppfattning
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • ebbe_20
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 283

                          #13
                          ok ok
                          MVh
                          Ebbe

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av ebbe_20

                            ok ok .. men får nog bara bli ett par av Cyphotilapia frontosa sen får de nog bara vara malawisar för hela slanten men är de nån som är bra på Cyphotilapia frontosa som kan ge lite råd om den firren?
                            De ar inte parformande for det forsta. De trivs bast i kolonier om typ 2M:6-8F osv. Det finns massor med information om Cyphotilapia arterna (sp.North, Frontosa och Gibberosa) pa natet.

                            Kommentar

                            • Mcoist
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 154

                              #15


                              Ja skall du köpa frontosor så skall du minst ha 4 då en är hane du bör ha ännu fler honor än så men jag har haft grupper som fuinkat ypperligt med 4 djur däremot så har det inte funkat med mindre än 4 djur.

                              Försök sköpa en så stor grupp du har råd med kan ibland vara mycket svårt at få tag på just den sorten i rätt storlek vid ett senare tillfälle (såvida det inte är burundi vilka syns lite då och då)

                              Många olika tanganyika ciklider går att ha tillsammans med malawi jag har tex haft jul regani , jul marlieri , prinsessan av burundi , A.Compressiceps , blandat med mestadels Mbunas och dom bryr sig inte om varandra för fem öre dom är aldeles för olika varandra nästan så dom ibland kunde bo i samma revir efterssom mbunasen inte tyckte jullarna utgorde något hot. har dessutom fått flera lekar på både jullarna och prinsessorna i dessa kar.

                              Frontosorna har jag alltid blandade med malawi vilket funkar kanon har väll strykit med en 2st små mbunas under åren men inte mer måste dock se till så att frontosorna får mat kan annars lätt magra efterssom dom mer glupska malawicikliderna skäkar upp all maten
                              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...